Ferrari kombi-kupé med 540 hesters V12

Giugiaro har altså døpt sin "egen" Ferrari GG50: GG for Giorgetto Giugiaro og 50 for sitt eget 50-årsjubileum som bildesigner. Grunnlaget for denne helt spesielle bilen er Ferraris supersportskupé 612 Scaglietti.

Ferrari kombi-kupé med 540 hesters V12

  1. Store bilder!


Drivlinjen i GG50 er hentet direkte fra ovennevnte, som er den mest luksuriøse Ferrarien på programmet i dag. Idéen ble unnfanget under en samtale mellom Giugiaro og Ferraris toppsjef Luca di Montezemolo på Paris-utstillingen i september 2004.

V12 på 540 hestekrefter

Som sin moderbil er GG50 utstyrt med en 12-sylindret motor med 48 ventiler og et slagvolum på drøye 5,7 liter. Effekten er 540 hestekrefter ved 7.250 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 588 newtonmeter ved 5.250. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 4,2 sekunder og toppfarten 320 kilometer i timen. Det kan velges mellom to sekstrinns girkasser - en manuell og en sekvensiell av "formel 1-typen med girhendler bak rattet.


"Kompakt og praktisk"

Begge disse termene fremstår som høyst relative, men er allikevel de to ordene som i høyest grad karakteriserer GG50 i forhold til Ferrari 612. Ferrari-ledelsen satte ingen grenser overfor Giugiaro hva angår kreativ tenkning, men "Ferrari-tradisjonen" måtte bevares og produktet måtte fremstå som kompakt. Det kreative fremgår i den "praktiske" løsningen som gjør at bilen har blitt en kombikupé med bakseter som kan felles ned og gi plass til et plant lasterom på hele 500 liter. Høyst uvanlig for en sportskupé!


For å oppnå dette måtte Giugiaros ItalDesign pønske ut en helt ny drivstofftank, da den i 612 Scaglietti befinner seg i vertikal posisjon bak baksetene. Den nye tanken på 95 liter befinner seg i sin helhet under bagasjeromsbunnen. For å kunne utnytte lasteplassen på best mulig måte ble bakenden helt omdesignet, forkortet og høynet, noe som samtidig gir bilen sitt kompakte utseende. Vel, alt er relativt: Bilen er fortsatt 481 centimeter lang, men det er ni centimeter kortere enn Scaglietti og virker mer på grunn av den høyere og mer butte bakenden av hatchback-typen - med bakluke. Fronten minner mer om Scaglietti, men er også en smule forkortet og buttere.

Slik har det altså gått til at Giorgetto Giugiaro for første gang er blitt både oppdragsgiver for og leverandør av en ny Ferrari.

  • Store bilder finner du her!
  • Her er artikkelen fra Ferrari 612-presentasjonen.
  • Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder