Ferrari F430

Ferrari tar skikkelig i når de først er i gang. Det er de også nødt til siden det også er andre merker som har herlige sportsbiler. Ferrari F430 vil i første rekke konkurrere med Lamborghini Gallardo og Porsche 911.

Ferrari F430

  1. Store bilder


Ferrari vil med F430, i tillegg til en ny motorisering, vise helt nye oppfinnelser hentet fra Formel 1.

Det viktigste

De to viktigste nyvinningene som vil debutere i Ferrari F430 er en elektronisk differensial (E-Diff) og noe som Formel 1-førerene kaller for "Manettino". Manettino er et lite vrihjul som sitter på rattet hvor sjåføren kan styre bilens dynamiske egenskaper. Det sies ikke noe mer om hva det er utover dette, men dere kan se nærbildet av det ved å se gjennom de store bildene.

490 hester

Som på 360 Modena ligger også motoren på F430 fullt synlig bak glass. Det er en 4,3-liters V8-motor med 90-graders vinkel mellom sylinderrekkene. Effekten er oppgitt til 490 hestekrefter ved 8.500 omdreininger og dreiemomentet er 465 newtonmeter ved 5.250 omdreininger i minuttet. For de skikkelig innvidde, og som har glede av enda flere tall, betyr det at den har gode 114 hestekrefter per liter slagvolum og at den har et forhold mellom vekt og effekt som sier at hver hestekraft må dra på 2,8 kilo bil.

0 til 100 kilometer i timen klarer den på 4 sekunder og toppfarten er over 315 kilometer i timen.

F430 vil erstatte 360 Modena og vises for første gang på bilutstillingen i Paris i slutten av september.

Store bilder av F430 finner du her.

Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder