Tolv sylindre trenger utløp. Her i form av fire grove piper fra hver sin side av V-maskinen.
Tolv sylindre trenger utløp. Her i form av fire grove piper fra hver sin side av V-maskinen. Vis mer

Ferrari F12berlinetta, en ny målestokk

Ingen over, ingen ved siden. Dette er den raskeste Ferrari som noen gang er produsert for gatebruk.

Mens noen innfører sylinderkutt fra fire til to sylindre, andre nedskalerer motorer fra 6 til 4 sylindre, og andre kutter ut sine digre V10 maskiner til fordel for V8-motorer, så er det andre som gir full gass.

Ferrari kliner til med å lansere den raskeste bilen de noensinne har laget, og i motorrommet finner vi ekte vare i form av en V12´er.

Se video lenger ned

F12 skal du hete

I går ble bilen offentliggjort, og erstatteren etter 599 er tildelt navnet F12berlinetta, uten mellomrom, og Berlinetta for anledningen uten store bokstaver. Ferrari legger mesteparten av skylda for at bilen er så rask på motoren. Den er en helt ny V12, med 65 graders vinkel. Slagvolumet er 6.262 ccm, og til sammen produserer de 12 sylindrene 740 hk ved 8.500 omdreininger, hentet ut av et dreiemoment på 690 Nm ved 6.000 o/min. Det er avsindige krefter i en doning som veier rett over 1.500 kilo.

Vi trodde vi visste...

Kjente elementer

80 prosent av kreftene er allerede på plass fra 2.500 o/min, og det drar hele veien til sperra slår inn ved 8.700. Det er antagelig ikke nødvendig å fortelle at F12 er en turtallsmaskin, og vi kan nok regne med at lydbildet er på plass i ren Ferrari-stil.

Kreftene går hele veien til bakhjulene, og bakhjulene alene. Det er nærmest en selvfølge, men vi sier det likevel. Bilen får naturligvis F1-giret, som etter hvert er blitt langt mer enn et varemerke i en Ferrari. I denne siste versjonen er det syv trinn som er det mest effektive.

Design trenger ikke være komplisert for å være bra. Det enkle er ofte det beste, enkelt og greit. Vis mer


Heftige tall

Ytelsene er det lite å si noe på, og ettersom den er den raskeste Ferrari gatebilen ”ever”, så er i grunnen nok sagt. Med en bil som dette er det fullstendig irrelevant å snakke om 0-100 km/t. En bils dynamiske egenskaper kan ikke måles i rene tall. Likevel, 0-200 km/t er unnagjort på 8,5 sekunder, toppfarten oppgis til 340 km/t.

Og så til et annet nærmest irrelevant tall, nemlig forbruket. Det er oppgitt å være 30 prosent lavere enn sin forgjenger, og skal nå være nede på halvannen liter på mila. Det genererer et CO2-utslipp på 308 g/km, vel og merke i følge EU-syklusen. En slik EU-syklus er derimot så langt unna relevant det er mulig å komme på en bil som dette, men likevel, det er den metoden som utgjør sammenligningsgrunnlaget i dag.

Verdens beste barnehage - hos Ferrari

Mindre og bedre

Om vi sammenligner F12berlinetta med 599 GTB, så er den 64 mm lavere, 47 millimeter kortere, 20 mm smalere, og akselavstanden er redusert med 30 millimeter. I tillegg er maskinen senket med 3 centimeter i forhold til 599 GTB.

Girkassa ligger sammen med tanken rett over bakakselen for å få riktig vektforhold, og føreren får en herlig kjørefølelse ved å sitte nærmere bakre aksel, enn fremre. Vektforholdet ender dermed opp på nesten 50/50, eller 50,5/49,5 for å være helt nøyaktig. Det totale tyngdepunktet er nå senket med 2,5 centimeter, også dette i forhold til 599.

Design trenger ikke være komplisert for å være bra. Det enkle er ofte det beste, enkelt og greit.
Tolv sylindre trenger utløp. Her i form av fire grove piper fra hver sin side av V-maskinen.




Her har ALLE Ferrari

Signert av ...

Noe av det aller mest imponerende, er at bilen er 70 kilo lettere. Dette er gjort med stor grad av aluminium i alle ledd. At Ferrari har lagt stor vekt på aerodynamikk er heller ikke noen bombe, ettersom dette er en av selskapets spesialiteter, og til de som lurer på hvem som har designet herligheten, så har F12berlinetta fått et lite strategisk signaturmerke hvor det står; Pininfarina. Nok sagt.

Ekslusiv bilnøkkel

Kunder i kø

Bilen skal komme på markedet i løpet av sommeren, og det ryktes at norske kunder for lengst har satt seg på liste for å få fatt i et eksemplar. Prislappen, også dette rykter, sier noe om rundt 3,7 millioner kroner. I prinsippet finner vi således ikke mange konkurrenter å sammenligne den med, men det er en herlighet som utpeker seg, en bil som har så godt som identisk struktur som F12berlinetta, nemlig Lexus LF-A. Snakker vi årets drømmeduell?

Se bilen på bane: