Vis mer

Ferrari: Alt om 458 Italia

Ferrari 458 skal pløye luften som et jagerfly.

Det har ikke skortet på spionbilder og spekulasjoner rundt den neste modellen fra Maranello. Det er ikke rart heller. Det knytter seg ekstremt mye spenning tilknyttet nye Ferrari-modeller.

Nå har vi lagt på plass 15 nye bilder, inkludert fra kjøring, samt en film fra messa i Frankfurt.

Midtmotor-klassen

Ferrari har, for å forenkle, ofte en modellrekke med tre biltyper: GT/kupé-bilene med motor foran (dagens 599 og den mer kompakte California), sportsbilene med midtmotor bak setene (utgående 430 og kommende 458 Italia) og spesialmodellene (F40, F50, Enzo, FXX...)

Evolusjon

Slik sett er altså 458 etterkommeren etter en rekke med biler som 328, GTB/GTS, 348, F355, 360 Modena og dagens F430. I forhold til sistnevnte er designen en relativt forsiktig videreføring av formspråket med en ytterligere forfinet profil og mer spektakulære lykter. Men Ferrari presiserer at bilen er helt nyutviklet, i motsetning til forgjengeren som i sin tur er basert på 360 Modena og dermed har sine røtter mer enn ti år tilbake i tid. Takket være den ultramoderne konstruksjonen med både lett vekt (1.380 kilo) og lav luftmotstand er ytelsene merkbart forbedret - ja, dette skal i det hele tatt være den mest energieffektive modellen i Ferraris historie.

Ferraris toppsjef Luca di Montezemelo ville også at bilen skulle hete Italia siden Ferrari mener bilen står for det Italia er kjent for - nemlig "technological innovation, style an passion." Dem om det. 458 er hentet fra slagvolumet som er 4,5 liter og tallet åtte er kommer selvsagt fra antall sylindre denne motoren har.


Bilen er 453 centimeter lang, 194 centimeter bred og 121 centimeter lav. Akselavstand: 265 centimeter. Dekkdimensjonene er 235/35-20 foran og 295/35-20 bak. Vektdistribusjonen er 58 prosent bak og 42 prosent foran. Det er nesten den samme som ny 911 Turbo som har 60 bak og 40 foran.

Dobbeltkløtsj

Bak setene finner man en direkte innsprøytet V8-motor med 4,5 liter slagvolum og som utvikler 570 hestekrefter ved hele 9.000 omdreininger. Dreiemoment er 540 newtonmeter ved 6.000 omdreininger hvorav 80% skal være tilgjengelige fra 3.250. Girkassen er en syvtrinns dobbelkløtsj automatgirkasse. Dette gjør den fyrrige sportsbilen i stand til å nå en toppfart på 325 kilometer i timen etter å ha nådd de første 100 km/t etter bare 3,4 sekunder. 0 til 200 går unna på 10,4 sekunder.

Bilen genererer også økt marktrykk i høy hastighet. I 200 kilometer i timen øker marktrykket med 140 kilo og ved toppfart har marktrykket økt med 360 kilo.

Ferrari oppgir forbruks- og utslippstall, noe som tyder på at de er stolte over hva de har fått til på det feltet. 1,33 liter per mil ved blandet kjøring og 307 gram CO2 per kilometer er riktignok høye tall i det store bildet, men for denne typen bil er det meget bra!

Foto: Produsenten