Ferrari 575 GTZ

Da Zagato fikk anledning til å feire 50-årsjubileet for den mytiske 250 GTZ stilte Ferrari opp med merkenavnet og en japansk samler med spesifikasjon og klingende mynt.

Vis mer

Ferrari 575 GTZ

  1. Store bilder!
250 GTZ fra 1956 Vis mer


Yoshiyuki Hayashi er en berømt japansk bilsamler som eier flere verdifulle historiske biler hvorav en god del Ferrarier som for eksempel en 166MM, en 250 Spider California, to Daytona - en spider og en kupé - og en Enzo. Nå ville han ha noe helt spesielt; et helt personlig bil basert på hans Ferrari 575M.

Spesiallaget

Han henvendte seg til Zagato, den Milano-baserte karosseribyggeren som har lange tradisjoner med eksklusive oppdrag - nylig markerte de seg med en spesialvariant av Aston Martin DB7 - og som blant annet skapte den ualminnelig vakre 250 GTZ berlinetta i 1956. Det er sistnevnte Hayashi ønsket skulle tjene som inspirasjonskilde til hans egen nye bil, som skulle få navnet 575 GTZ. Zagato så muligheten til å skape litt blest om seg selv og Ferrari tillot bruken av sin logo med den steilende hesten. Utgangspunktet var altså Hayashis 575M utstyrt med en V12-motor på 515 hestekrefter.

Vis mer


Villa d'Este

Bilen har fått den ønskede rene kupéstilen som vekker minner om de klassiske italienske sports-GTene. Karrosseriet ble utferdiget i håndbanket aluminium og lakkert i to fargetoner, akkurat som bilens berømte forfar, som i sin tid vant diverse sjønnhetskonkurranser og utmerkelser. Takets utbulinger over setene er i typisk Zagato-stil, og skulle noen likevel være i tvil prydes dørene av den diskrete Zagato-"Z'en". Hayashi fikk sin drømmebil, og den ferdige 575 GTZ hadde verdenspremière på Villa d'Este Concours d'Elegance i Italia den 22.april.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder