<b>SUPERBIL OG KULTURBÆRER:</b> De andre får si hva de vil, det er Ferrari som er den fremste bæreren av ultimat sportsbilkultur. Den nye 488 GTB vil ikke forandre på det. Foto: TORMOD BRENNA
SUPERBIL OG KULTURBÆRER: De andre får si hva de vil, det er Ferrari som er den fremste bæreren av ultimat sportsbilkultur. Den nye 488 GTB vil ikke forandre på det. Foto: TORMOD BRENNAVis mer

Ferrari 488 GTB på norske veier

Da Ferrari ble utfordret på power, var svaret enkelt - dobbel turbo!

TEKST OG FOTO: TORMOD BRENNA (DAGBLADET)

Det finnes et segment for ultimate sportsbiler, også i Norge. Det er ikke så stort, men det er der.

Det finnes ei kundegruppe der bare det beste er godt nok, der det ultimate innen inovasjon er drømmen, der prislappen blir en bagatell målt opp mot teknisk perfeksjonisme, rå kraft og kompromissløs design.

Det er noen av disse som kommer til å kjøpe nye Ferrari 488 GTB.

- Vi har flere biler i bestilling, sier Gisle Valen i Autostrada Sport til Dagbladet.

Den 8. oktober lanserte han Ferraris nye flaggskip i Norge.

Sist vi kjørte en Ferrari var det mesterverket F12 Berlinetta sist vinter

Porsche, Lamborghini, Maserati, McLaren. De får si hva de vil. Det er Ferrari som er selve symbolet på den råeste sportsbilkulturen. Det har de vært siden den første midtplasserte V8-eren ble skrudd på plass i en 308 GTB for 40 år siden.

Les også: Teppet ned for verdens råeste superbil

COCKPIT: Ferrari har holdt førerplassen så ren som mulig. Her finnes ikke en eneste hendel. Selv blinklysene betjener du fra rattet. Foto: Tormod Brenna Foto: TORMOD BRENNA Vis mer


En milliard euro

Slik kommer det fortsatt til å være. 488 GTB sørger med god margin for at Ferrari forsvarer sin posisjon som kulturbærer med glans.

Vi skal ikke ramse opp detaljene her. Det er det ikke plass til. Men om det stemmer, som Ferrari selv sier, at det har kostet en milliard Euro - ja, Euro - å videreutvikle den tidligere toppmodellen 458 til en 488 GTB, sier det seg nesten selv at ingeniørene har hatt noe å drive med.

Les også: Slik vil Ferrari redde kloden

Den største forskjellen - noen kaller det et tradisjonsbrudd, Ferrari synes det er «helt naturlig» - er to spesialkontruerte turboladere. Hvordan det er skaffet nok luft til disse er et kapittel for seg selv, og en av grunnene til milliard-prislappen.

Det var neppe billig å senke den 3,9 liters V8-eren hele 30 prosent heller, men resultatet er et marktrykk som gir klisjeen «limt til veien» nytt innhold.

DOBBEL TURBO: To turboladere gjør at Ferrari presser nærmere 700 hestekrefter ut av den nye V8-eren sin. Foto: Tormod Brenna Foto: TORMOD BRENNA Vis mer


670 hester


Ferrari har plassert en 3,9 liters motor som yter 670 hestekrefter ved 8.000 omdreininger i 488 GTB. Forgjenger 458 har til sammenligning en 4,5 liters maskin med hundre færre hester.

Det blir likevel så feil som det kan bli å beskylde Ferrari for «downsizing».

Les om Ferrari World i Abu Dhabi

Formel-teknologi på veien

Nye Ferrari 488 GTB er ikke bare et svar på Lamborghini og MacLarens stadig mer muskuløse sportsbiler. Det er også en demonstrasjon i ingeniørkunst og overføring av Formel 1-teknologi til gatebiler.

Tallene som teller er 0-200 på 8,3 sekunder. Toppfarten er 330 kilometer i timen.

FORMEL-1-INSPIRERT: At det er fart og ytelser som står i fokus gjenspeiles også i rattet. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer


Relativt nøysom

Bensinforbruk er sjelden noe argument for kjøpere av biler i dette segmentet. Men Ferrari oppgir at du skal kunne kjøre den ned mot 1,15 på mila.

Mange biler, de fleste faktisk, har «eco-mode». Denne har ikke det. Den har derimot «wet», «sport» og «race», der du gradvis trapper ned alle bilens sikkerhets- og koordineringsfunksjoner. Den har dessuten en off-knapp. Ikke bruk den.

Vi har fått prøvekjøre bilen. Det er så spesielt at det ikke kan beskrives, det må oppleves.

Men vi kan i det minste slå fast at alt virker som det skal.

Og vel så det.

PS: Prisen? Starter på omlag 3,2 millioner kroner. Men da har du sju års gratis service på kjøpet...

Ble lansert i Norge 8. oktober.