HELT NY: Med forlenget akselavstand, høyere bakkeklaring og mer raffinert linjeføring, vil Honda kapre nye kundegrupper i et lukrativt, men tøft markedssegment. Foto: Honda
HELT NY: Med forlenget akselavstand, høyere bakkeklaring og mer raffinert linjeføring, vil Honda kapre nye kundegrupper i et lukrativt, men tøft markedssegment. Foto: HondaVis mer

Allerede ny Honda CR-V

Femte generasjon av SUV-pioneren - kan bli ladbar

Honda CR-V er en av modellene som var med å grunnlegge den moderne folkesuv-klassen på 1990-tallet. Snart kommer en helt ny modell. Allerede.

Det er knapt fire år siden dagens generasjon Honda CR-V ble lansert i Norge (her kan du lese om vår første prøvekjøring). Og allerede vises femte generasjon av den populære folkesuven. Den første CR-V var sammen med Toyota RAV-4 modellen som på 90-tallet la grunnlaget for det som i dag er Norges mestselgende bilkategori - anvendelige SUV-er som kan erstatte en kompakt- eller mellomklassebil i de tradisjonelle bilsegmentene.

NIVÅHEVING: Ifølge Honda skal det nye CR-V-interiøret bli både mer høyverdig og bedre utstyrt. Foto: Honda Vis mer

Først til Amerika

Nykommeren vi ser på bildene er riktignok USA-versjonen, men når den kommer til Europa vil den se omtrent slik ut her også. At den vises først i Nord-Amerika er ganske logisk - det er der modellen har solgt mest gjennom sin 20-årige karrière.

Honda forteller i sin pressemelding om en ny generasjon som har fått helt ny design, selv om de har gjort den gjenkjennelig som en CR-V. Den skal få et bedre utstyrsnivå og kvalitetsheving i interiøret, mer effektive motorer, bedre plass og forbedret sikkerhet.

LIGNENDE STIL: Selv om nye Honda CR-V er en helt ny modell, har den en generell likhet med forgjengeren. Foto: Honda Vis mer

Mindre, men sterkere motor

I motorrommet vil det komme en fornyelse bokstavlig talt av dimensjoner - i form av downsizing. I stedet for dagens selvpustende 2,0-liters bensinmotor vil nykommeren få den nye firesylindrede 1,5-literen som nylig ble introdusert med nye Civic, som ennå ikke er på markedet.

Det kan høres snaut ut med en 1,5-liter i en slik bil, men takket være turbolading yter den mer enn dagens motor: 193 hestekrefter.

Etter det Dinside erfarer, er det gode muligheter for at nye CR-V også vil komme som ladbar hybrid etterhvert.

LA DET SVINGE: Honda fremhever bedre svingegenskaper og mer stabilitet takket være nydesignet hjuloppheng. Foto: Honda Vis mer

Redesignet fra topp til tå

Ifølge Honda skal den nye folkesuven få forbedrede veiegenskaper og bedre komfort takket være både det nye karosseriet og chassiet. Hjulopphenget er av typen MacPherson foran og multilenker bak og benytter det Honda betegner som lavfriksjonsdempere og nye stabiliseringsstag både foran og bak for kvikkere svingkjøring og mindre krenging.

Karosseriet er designet med tanke på gjenkjennelighet, men også forbedret aerodynamikk samt tidsriktige elementer som LED-hovedlys og en grill med et slags aktivt spjeld som lukkes når det trengs mindre luft for å oppnå lavere luftmotstand. A-stolpene er tynnere enn før for å gi bedre oversikt fremover - manglende sådan har vært et ankepunkt mot dagens modell.

BREIAL: Med en muskuløs nedre del av fronten skal nye CR-V gi et barskt inntrykk i trafikkbildet. Foto: Honda Vis mer

Oppkobling og sikkerhet

Honda har oppdatert listen sin over aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer, som seg hør og bør og slik det er krevd av trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP. De kaller sitt sikkerhetsprogram, som ble innført i fjor, for Honda Sensing.

Det inkluderer antikollisjonsvarsling og autobrems og fotgjengergjenkjenning, system for å unngå å kjøre av veien og vinglevarsler/filholder. Her finner man også blindsonekontroll og monitor for kryssende trafikk bak bilen ved rygging og - for kjøring i mørket - automatisk nedblending av fjernlys.

EGEN STIL: Honda har klart å gi den tradisjonelle SUV-fasongen en egen linjeføring og personlighet, synes vi. Foto: Honda Vis mer

Av annet utstyr man forventer i 2016 er nyeste oppkoblingsmuligheter og speiling av smarttelefon. Via en 7-tommers berøringsskjerm med Android operativsystem har man tilgang til Hondas eget navigasjonssystem.

Integrering av telefon for lyd og smarttelefon-basert navigasjon inkludert stemmeaktivert søk skjer via Apple CarPlay eller Android Auto.

Femte generasjon Honda CR-V vil bli lansert først i Nord-Amerika til vinteren. Den kan ventes til Norge nærmere årsskiftet 2017/2018 og vi vil da vite mer om spesifikasjoner for vårt marked samt priser.

Les også: