SKAL BLI STANDARD: EU ønsker ESP som standardutstyr fra 2012. Foto: Colourbox.com
SKAL BLI STANDARD: EU ønsker ESP som standardutstyr fra 2012. Foto: Colourbox.comVis mer

Fem ting som forhindrer ulykker

Bilprodusentene utvikler stadig nytt sikkerhetsutstyr.

Skal du kjøre trygt, er det fem ting alle biler burde ha, ifølge det britiske forbrukermagasinet Which?.

Sjekk hvilket utstyr de anbefaler, og hvordan det redder liv.

Antiskrens

Antiskrens, eller ESP og ESC som det også er kjent som, forbedrer bilens dynamiske stabilitet. Dermed kan du unngå å skli av vegen dersom dekkene mister vegrepet.

ESP har vært tilgjengelig i flere år allerede, men nå jobber EU for å innføre krav om dette på alle nye bilmodeller som kommer på markedet fra og med 2012. De vil og at det innføres som standardutstyr på alle eksisterende bilmodeller fra og med 2014.

Og det med god grunn. Which? viser til en biltest de gjennomførte i 2010, der bilen Citröen Nemo Multispace som ikke hadde ESP, tippet under testing. Etter slike testresultater så bilprodusenten seg nødt til å gjøre ESP som standardutstyr på denne bilmodellen.

Også Statens Vegvesen frafråder folk å kjøpe bil som ikke har dette sikkerhetsutstyret.

Les også: Denne bilen fikk toppscore på sikkerhet

Fil- og søvnvarsler

Med dette utstyret på plass kan du fint kjøre alene uten en medpassasjer til å holde deg våken.

Filvarslere er mest vanlige blant biler i luksusklassen og på bilmodeller tiltenkt de lange kjøreturene. De fungerer ved hjelp av vibrasjoner i setet eller rattet, som varsler sjåføren dersom han holder på kjøre over i en annen fil på motorveien.

Søvnvarsleren, som er utviklet av Mercedes-Benz, observerer sjåførens kjørevaner over tid. Hvis den oppdager endringer i kjøremønsteret på grunn av trøtthet, for eksempel at du girer saktere enn vanlig, anbefaler den deg å ta en pause.

Begge disse varslingssystemene er laget for å redusere sannsynligheten for ulykker.

Les også: Ryggekamera kan bli påbudt

Intelligente bremsesystem

Mange nye bilmodeller har såkalte intelligente bremsesystem, som oppdager når det er behov for nødbremsing, og deretter hjelper til med å bremse av full effekt.

Enkelte bilprodusenter har satset på å videreutvikle disse systemene, og blant annet Audi A7 Sportback og Mercedes-Benz CLS tilbyr mer avanserte systemer som inkluderer sensorer, kamera og laser som oppdager mulige kollisjonsfarer foran bilen. Skulle ikke sjåføren reagere, bremser bilen automatisk.

Les også: Sikkerhetsutstyret redder stadig flere liv på norske veier

Nattsyn

Tyske bilprodusenter ligger helt i front når det gjelder utviklingen av såkalt nattsyn, der man bruker infrarødt lys til å lyse opp den mørke veien. Ved hjelp av et kamera får man opp et bilde av veien på en liten skjerm inni bilen. Dermed skal man få bedre sikt både i mørket og ved dårlig vær.

Ved hjelp av dette utstyret, som man kan få som ekstrautstyr til rundt 10.000 kroner, skal man også enklere kunne se fotgjengere eller dyr som går langs eller på veien i mørket.

Les også: Volvo oppgraderer disse modellene med nytt utstyr

Blindsone-monitor

Å ikke se andre biler som ligger i ens egen blindsone, er årsaken til mange kollisjoner – spesielt på motorveiene. Dette skal de stadig mer utbredte blindsone-monitorene gjøre noe med.

Monitorene oppdager eventuelle biler i blindsonen og varsler om dette. Enkelte bilmodeller varsler om dette ved hjelp av et eget lys på sidespeilet.