Fem stjerner til ny Lexus

Nye Lexus GS gjorde det svært godt hos Euro NCAP og ble dermed det 31. medlemmet i femstjerners-klubben. Bilen er på plass i Norge i månedsskiftet mai/juni.

Hva mener du?

Er Lexus i samme divisjon som Audi, BMW og Mercedes-Benz? (Avsluttet)
Ja(41%) 492
Nei, Lexus er en divisjon over(30%) 363
Nei, Lexus er en divisjon under(28%) 336
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Lexus, som i praksis er Toyotas luksusbil-divisjon, har gjort det svært godt i USA, der merket har status på linje med de tradisjonsrike tyske premium-bilprodusentene.

Lexus-paletten begynner etter hvert å bli ganske stor og består for tiden av ni modeller. Blant disse finner vi både høye firehjulstrekkere (GX470, LX470, RX300), kabrioleten SC430 og stasjonvognen IS200/300 Sportcross.

Resten av modellrekken består av sedaner, hvorav IS200/300 er den minste og LS430 er den største. Mellom disse finner vi ES330, som i praksis er en luksusversjon av Toyota Camry, og den utgående GS300/430, som er en avlegger av Toyota Aristo.

Strammere design

Dagens GS, som er en typisk Audi A6/BMW 5-serie/Mercedes-Benz E-klasse-konkurrent, lever imidlertid på lånt tid. For allerede i disse dager lanseres en helt ny generasjon i de ulike europeiske markedene. I Norge er bilen på plass i månedsskiftet mai/juni.

Den nye bilen har en langt strammere og mer moderne design enn forgjengeren. Ett designtrekk har imidlertid Lexus valgt å holde liv i - de fire frontlyktene.

249 hestekrefter

I likhet med forgjengeren kommer også nye GS med to motoralternativer; en 3,0-liters sekser og en 4,3-liters V8-motor. Den norske importøren vil først og fremst satse på V6-motoren, som nå yter 249 hestekrefter, 26 hestekrefter mer enn den utgående GS300-motoren. Nye GS430 vil i likhet med den utgående kunne skilte med 283 hestekrefter.

840.000 kroner


Mens dagens GS300 har en startpris på 739.000 kroner, vil nye GS300 koste hele 840.000 kroner. Det betyr at prisen stiger med så mye som 101.000 kroner. Det må imidlertid nevnes at 33 av disse tusenlappene går rett i statskassen i form av økt effektavgift. Den norske importøren lover i tillegg at GS300 skal være proppet full av nytt og spennende utstyr. Vi har foreløpig ikke fått brakt på det rene om elektroniske støtdempere, nøkkelfri adgang og svingbare frontlykter vil følge med på kjøpet, men antar at dette blir standardutstyr. Skinnseter og navigasjon vil garantert følge med på kjøpet.

Mye sikkerhetsutstyr

Når det kommer til sikkerhet ser det ut som om GS300 kan måle seg med de beste. Bilen kan nemlig skilte med en stor mengde sikkerhetsutstyr. Blant annet beskyttes begge forsetepassasjerene av knekollisjonsputer og fire av fem sitteplasser er utrustet med aktive beltestrammere og kraftbegrensere. Front- og sidekollisjonsputer foran samt kollisjonsgardiner i hele kupeens lengde er selvsagt også på plass.

Fem stjerner i kollisjonstest


Alt dette utstyret gjorde en god jobb da bilen ble testet hos Euro NCAP. Med 15 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og toppscore (18 poeng) i sidekollisjonstesten, ble GS300 tildelt fem sterke stjerner.

Fire stjerner i barnebeskyttelsestest

I tillegg fikk GS300 41 av 60 oppnåelige poeng i barnebeskyttelsestesten. Dette er en høy poengsum, som kvalifiserer til fire av fem oppnåelige stjerner.

Men fotgjengerbeskyttelse er tydeligvis ikke like høyt prioritert. Med 18 av 36 oppnåelige poeng fikk GS300 kun to av fire stjerner - et resultat bilen dessverre deler med svært mange andre modeller.

Men i selve kollisonstesten gikk det altså svært bra, så bra at Lexus GS300 ble det 31. medlemmet i femstjerners-klubben. Full oversikt over alle bilene som har fått fem stjerner hos Euro NCAP finner du her .

  • Store bilder av nye Lexus GS finner du her.
  • Store bilder av kollisjonstesten finner du her.
  • Du finner bilder av samtlige Lexus-modeller i denne artikkelen.