Fem stjerner glapp for Toyota RAV4

Vi tar det etter hvert for gitt at nye biler oppnår fem stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP, ikke minst Toyotas biler. Men suksessbilen RAV4 klarte ikke mer enn fire. Ved første frontkrasj utløste ikke kollisjonsputene seg som de skulle.

Vis mer

Fem stjerner glapp for Toyota RAV4

  1. Svak sikkerhetsutvikling
Vis mer


Fire biler er testet i siste runde av publiserte kollisjonstester fra Euro NCAP. Og ingen av resultatene er spesielt gode; Chevrolet Kalos får elendige tre stjerner. Nissan Note får fire stjerner. Land Rover Discovery III får fire stjerner, men kun en stjerne for fotgjengere. Nye Toyota RAV4 får ikke flere stjerner enn Honda CR-V gjorde for fire år siden.

"Nesten fem"

Verste resultat må man derfor kunne kalle Toyotas fire stjerner. Alle, inklusive Toyota, ventet seg fem. I skrivende stund har Toyota ikke kommet med noen offisiell uttalelse om saken, annet enn å understreke at de kun var 0,7 poeng unna de totalt nødvendige 33 poeng for å klare fem stjerner. Fra Euro NCAPs egne dokumenter kan vi imidlertid lese det høyst bekymringsverdige faktum at airbagene utløste seg for sent ved første krasjforsøk.

Plassering av kabler

Vis mer


Årsaken til dette var at kablene til krasjsensoren ble ødelagt tidlig i krasjprosessen, slik at sensoren antagelig ikke fikk sendt sine signaler i tide. Toyota fikk så lov til å modifisere bilen til neste forsøk. De plasserte kablene annerledes, og justerte samtidig softwaren i kontrollenheten for airbagene. På andre krasjforsøk løste airbagene seg dermed ut som de skulle. Euro NCAP kommenterer imidlertid at det også i dette forsøket ble skader på kablene.

Rettes ikke?

Men hvor mange forsøk har du, egentlig? Spørsmålet er absolutt på sin plass, ettersom Toyota, i følge Euro NCAP, har opplyst at de ikke kommer til å utføre endringene de gjorde til andre krasjtest på biler som allerede er solgt!

Fra Toyota har vi foreløpig ingen opplysninger om hva som gjelder for Norge, men DinSide følger saken.

NB: Her kan du lese alt om den siste kollisjonstesten

Testprosedyrer og poengtildeling