FLERE FOTOBOKSER: Fem norske tuneller er først ute med å få installert streknings-ATK.
FLERE FOTOBOKSER: Fem norske tuneller er først ute med å få installert streknings-ATK.Vis mer

Fem nye strekninger får fartsmålere

Her blir det streknings-ATK i 2012.

Per i dag fins det fortsatt bare fire veistrekninger med automatiske gjennomsnittsmålinger, såkalt streknings-ATK.

Etter å ha blitt forsinket med flere nye strekninger som Statens Vegvesen varslet om allerede i fjor vinter, er imdlertid gjennomsnittsmålinger nå like rundt hjørnet på følgende fem veier.


Her blir det målinger

Så snart alt det tekniske er på plass, kommer det gjennomsnittsmålinger flere tunneler:

  • Rv 653 Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal.
  • E6 Helltunnelen i Sør-Trøndelag.
  • E39 Byfjordtunnelen i Rogaland.
  • Tromsøysundtunnelen.
  • Rv 23 Oslofjordtunnelen.

Konkrete startdatoer for målinger på disse strekningene er foreløpig ikke klart, men Anne Beate Budalen i Statens vegvesen sier til DinSide at det er snakk om nærliggende fremtid.

I løpet av 2012 skal det også etableres streknings-ATK i Lærdalstunnelen på E16 i Sogn og Fjordane, på Riksvei 25 mellom Elverum og Trysil i Hedmark og på Riksvei 4 mellom Stryken og Grua i Oppland.

Det blir også vurdert om Riksvei 475 Flekkerøytunnelen i Vest-Agder skal få streknings-ATK.

Les også: Derfor går det galt på norske veier

240 millioner i bøter

Totalt 5.420 personer ble tatt for å kjøre for fort i gjennomsnittlige fartsmålinger i 2011, viser statistikk fra Politidirektoratet.

Tilsvarende tall for punkt-ATK, eller enkeltstående fotobokser, var 191.902 overtredelser.

Tilsammen ble det gitt bøter for 240 millioner kroner for samtlige av disse fartsovertredelsene. 7,3 millioner kroner ble gitt for overtredelser på streknings-ATK.

Statistikken viser også at prosentandelen som blir tatt i gjennomsnittlige fartsmålinger er større enn på punkt-ATK. Jan Morgan Guttormsen tror dette i hovedsak skyldes at publikum ikke helt forstår hvordan streknings-ATK fungerer.

– Boksene som blir brukt er for eksempel ikke identiske med de som brukes på punkt ATK. Det kan også skyldes at de ikke forstår skiltingen forut for strekningen, sier Guttormsen.

Han tror overtredelsesprosenten på disse strekningene, som i 2011 var 0,29 prosent, vil gå ned når publikum forstår at det er gjennomsnittsfarten mellom to punkter som blir målt.

Les også: Sjekk hva norske sjåfører gjorde galt i 2011