Fem jenters drømmebil

Amerikanerne har visst det lenge, girspaken er i veien der den står mellom forsetene i europeiske biler.

Fem jenters drømmebil

  1. Store bilder!


Å flytte girspaken opp ved rattet er en av løsningene som ble valgt for Volvo YCC – Your Concept Car. Teamet av kvinner som står bak denne konseptbilen har prioritert oppbevaringsrom, de største i midtkonsollen skal ha plass til håndvesker. Det er allikevel overraskende lite kvinnene har satt sitt preg på YCC. Den er som de fleste andre konseptbiler full av teknisk avanserte løsninger, men ingen nyvinninger som overrasker.

Lekkert

Istedenfor full fokus på det praktiske er det tydelig at bilen er tenkt å være lekker og attraktiv. Utover det som kreves av en dyr bil i form av ytelser og stil satte prosjektgruppen krav til følgende: gode oppbevaringsrom, enkel inn- og utstigning, god sikt, mulighet for å bestemme selv, minimalt vedlikehold og enkel parkering.

Måkevingedører er vel ikke det som forbindes med enkel innstigning, men i YCC er dørene todelt. Nederste delen felles ned og sørger blant annet for at skitne dørkarmer holdes langt unna ved innstigning.

For å lette sikten for sjåfører av alle størrelser er ratt, pedaler og førersetet flyttbare. Din perfekte sitteposisjon kodes i din nøkkel. Ønsket om å endre innredning etter hvert er mulig gjennom setetrekk som kan skiftes etter humør.

Vedlikeholdet skal elektronikken selv gi beskjed om. Panseret lar seg ikke åpne på normal måte, det eneste prosjektgruppen mente det var nødvendig å åpne panseret for var å fylle på spylervæske. Derfor er åpningen for påfylling av spylervæske flyttet til der bensinlokket er, og man trenger aldri mer åpne ett panser. En annen vedlikeholdsforenkling er billakk av teflontypen som gjør at bilen ikke blir så fort skitten.

En variant av parkeringsradar skal sørge for at nølende lukeparkeringer er historie. Ved å stille bilen ved langs med den luken man tror er stor nok vil bilen foreta en rask oppmåling. Hvis det er plass nok er det meningen at bilen overtar rattet mens du håndterer gass og brems.

Sprek

Fremdriften besørges av en femsylindret bensinmotor på 215 hestekrefter. Den får hjelp av et system Volvo kaller ISG - Integrated Starter Generator. Den hjelper til med igangsetting og sørger for dreiemoment på lave turtall.

Mer om nyhetene på Geneve-utstillingen finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder