Jan Ivar Engebretsen i NAF kan fortelle at også i år har mange bilister hatt behov for hjelp på grunn av løse bolter og hjulmist. Foto: NAF
Jan Ivar Engebretsen i NAF kan fortelle at også i år har mange bilister hatt behov for hjelp på grunn av løse bolter og hjulmist. Foto: NAFVis mer

Fem bilister må ha hjelp hver dag

Fordi de ikke sjekker boltene etter hjulskift.

Første uken etter vårens hjulskift var det 31 bilister som måtte ha hjelp av NAF på grunn av løse bolter eller hjul som falt av under kjøring, melder bilistorganisasjonen i en pressemelding. Tilsvarende tall i fjor var 61, men forklaringen på nedgangen er at mange har ventet med å legge om til sommerdekk fordi våren har vært kald, tror NAF.

I løpet av de to ukene etter fristen, har hele 75 førere bedt NAF om hjelp på grunn av løse bolter eller hjulmist.

Trenger du nye sommerdekk? Her er de beste fra årets sommerdekktest

Ikke for svakt, ikke for hardt

– Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Allerede etter noen få kilometer bør du sjekke at hjulboltene eller mutterne ikke er løse, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man til for hardt, kan hjulboltene knekke.

Mer om hva du bør sjekke i forhold til bolter og muttere

Litt rust kan være nok

Eksperter anbefaler etterstramming av hjulmuttere når du har kjørt cirka 30-50 kilometer etter hjulskift. Både fordi boltene i utgangspunktet kan være strammet for dårlig, og fordi man kan avdekke feil som kan medføre fare under kjøring. Eksempelvis kan sand og støv som ligger mellom felg og hjulspindel moses i stykker etter tid, og gi dårligere feste for boltene.

– Det kan være nok at et lite rustlag løsner i kontakten med den nymonterte felgen, har Falck Stor-Oslo tidligere uttalt.

Derfor bør du sjekke lufttrykket samtidig

Diagonalt

Når du skal montere felgen på bilen, så bør du først skru alle boltene til uten å stramme særlig. Alle boltene er kon, og denne metoden er med på å sentrere hjulet riktig. Deretter er det bare å starte strammingen, noe som gjerne bør gjøres diagonalt, og i et par omganger.

Ikke stram for mye. Er du en voksen person med normal størrelse, så er det som regel nok å stramme det du er i stand til med armene, uten å benytte kroppsvekt for å legge på enda mer.

Slik fjerner du oljeflekker etter hjulskift

Skulle du være usikker, og ikke stoler på egen vurderingsevne, så finnes det relativt rimelige manuelle momentverktøy å få tak i. Disse drar kun til med tilmålt kraft. Bruker du luft- eller elektrisk verktøy, så bør dette også være justerbart til riktig kraft.

– Om ikke, så bør du i det minste manuelt gå over for å kjenne at det ikke er dratt til for hardt eller løst etter at du har brukt muttertrekkeren, råder DinSides motorredaktør, Fred Magne Skillebæk.