<b>SVÆRT HØY DØDELIGHET:</b> Dette er en av fem småbiler som falt helt gjennom i en kollisjonstest Global NCAP nylig gjennomførte av biler som er blant de mest solgte i India. 0 av 5 stjerner ble fasit for samtlige i testen. Her ser vi den indiske Hyundai i10. Foto: GLOBAL NCAP
SVÆRT HØY DØDELIGHET: Dette er en av fem småbiler som falt helt gjennom i en kollisjonstest Global NCAP nylig gjennomførte av biler som er blant de mest solgte i India. 0 av 5 stjerner ble fasit for samtlige i testen. Her ser vi den indiske Hyundai i10. Foto: GLOBAL NCAPVis mer

Fem biler fikk null stjerner i krasjtest

I Inda dør 140.000 mennesker i trafikken hvert eneste år. Litt av forklaringen skyldes elendige biler.

Av: Tommy Simon Norum

Fem storselgere i India har blitt testet av Global NCAP. Bilene kunne samlet til sammen 25 NCAP-stjerner. I stedet fikk ingen av dem en eneste én.

Forklaringen er enkel: Bilene er ikke bare billige, de er også små og mangler kollisjonsputer og annet sikkerhetsutstyr vi her hjemme tar som en selvfølge.

I Norge er det heldigvis en sjeldenhet at bilen ikke har kollisjonspute og stålbjelker i dørene, men i India er befolkningen langt større og bilene langt billigere.

Bilene som ble testet var bestselgeren Suzuki-Maruti Alto 800, Hyundai i10 - som langt fra er den samme som den vi nettopp har testet her hjemme, Volkswagen Polo, indiske Tata Nano - som ble presentert som verdens billigste bil da den kom - og Fiesta-baserte Ford Figo.

Testene ble, som Euro NCAP-testene, gjennomført i en hastighet på 64 kilometer i timen.

 Og resultatene står heldigvis i sterk kontrast til testen som nylig gjorde en kinesisk bil til en av de sikreste som noengang er testet i Europa.

SVÆRT HØY DØDELIGHET: Dette er en av fem småbiler som falt helt gjennom i en kollisjonstest Global NCAP nylig gjennomførte av biler som er blant de mest solgte i India. 0 av 5 stjerner ble fasit for samtlige i testen. Her ser vi den indiske Hyundai i10. Foto: GLOBAL NCAP
Suzuki Maruti Alto 800 er en bestselger i India, men uten kollisjonspute gir den ingen NCAP-stjerner. Foto: Global NCAP News
FIGO-SMELL: Heller ikke Ford Fiesta-søskenet Figo fikk stjerner i kollisjonstesten. Foto: GLOBAL NCAP
TRUKKET TILBAKE: VW trakk tilbake sin Polo uten kollisjonspute fra det indiske markedet - det tyske konsernet kan ikke leve med at bilen får 0 stjerner i kollisjonstest. Foto: GLOBAL NCAP


Fjernet Polo


Volkswagen tok umiddelbart affære og fjernet Polo uten kollisjonspute fra det indiske markedet. Med kollisjonspute på både fører- og passasjerside har nemlig Polo klart å samle fire stjerner i en tidligere Global NCAP test.

De fem småbilene i testen står for rundt 20 prosent av bilsalget i India.


Hyundai I10, Suzuki-Maruti Alto 800 og Tata Nano var så svake i karosseriet at kollisjonspute neppe hadde hjulpet på sikkerheten. Ved en eventuell kollisjon kan både fører og passasjerer få store, livstruende skader. 


Sikrer du barnet ditt godt nok i bil?

Skaper diskusjon


Global NCAP er en uavhengig organisasjon som har som formål å gjøre bilkjøperne oppmerksomme på sikkerheten i dagens biler. Nylig fikk BMWs nye i3 fire stjerner, mens kassebilen Mercedes Citan måtte klare seg med tre. Slike resultater skaper ofte diskusjoner rundt modellene.

Testen av indiske storselgere viste at bilene ligger 20 år etter utviklingen den vestlige verden. Og det altså i et land hvor 140.000 mennesker dør i trafikken hvert år (Wikipedia).