Fyller du feil drivstoff på bilen, kan det gjøre stor skade. Foto: ALLOVERPRESS
Fyller du feil drivstoff på bilen, kan det gjøre stor skade. Foto: ALLOVERPRESSVis mer

Feilfylling - hva skjer egentlig?

Så lenge du ikke vrir om tenningsnøkkelen, kan du slippe relativt billig unna. Men har du startet motoren, kan det bli dyrt å fylle galt drivstoff.

Etter den store bilavgiftomleggingen 1. januar 2007 har dieselbilsalget tatt helt av her i landet. Siden den gang har mer enn syv av ti nybilkjøpere valgt diesel.

En av konsekvensene er at fylling av galt drivstoff har blitt et økende problem. I 2011 kunne Viking registrere i overkant av 4000 feilfyllinger, bare i løpet av sommermånedene.

Også Falck opplever samme trend, og tror stress er hovedårsaken til at folk tar feil av pumpene.

- Ofte er årsaken at folk har dårlig tid, de skal hente unger i barnehagen eller rekke butikken før den stenger. Når hjernen er full av andre ting, øker faren for at man griper til feil pumpe, sier avdelingssjef i Falcks vaktsentral, Irene Røsholt.

Ulik diameter

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer

Hva med deg?

Har du fylt feil drivstoff? (Avsluttet)
Nei, aldri(66%) 3712
Ja, en gang(24%) 1343
Nei, men det har vært like før(7%) 397
Ja, flere ganger(3%) 185
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Som du kanskje selv har lagt merke til, så har diesel-påfyllingstuten større diameter enn bensintuten. Påfyllingsåpningen i nyere biler reflekterer denne størrelsesforskjellen. Det betyr at en dieseltut er for stor for påfyllingsåpningen til en bensinbil, noe som forhindrer eiere av bensinbiler fra å fylle diesel.

Det er imidlertid ingen ting som hindrer uheldige dieselbilførere i å benytte den tynnere bensintuten. Derfor kan Irene Røsholt fortelle at det store flertallet av henvendelsene til Falck dreier seg om bilister som har tanket bensin på sin dieselbil.

Røsholt anslår imidlertid likevel at omkring 15 prosent av utrykningene dreier seg om folk som har fylt diesel på bensinbiler. Forklaringen er antageligvis at en del eldre bensinbiler har så store påfyllingsåpninger at det er mulig å dytte inn en dieseltut. Andre kan muligens ha fylt bilen med reservekanner, som vanligvis har svært tynn tut.

Ulik farve på håndtakene

Er du blant dem som disponerer to eller flere biler som bruker ulikt drivstoff? Eller er du av den distré typen som i verste fall kan finne på å velge feil pumpehåndtak selv om du kun disponerer én bil?

Vi har snakket med Tor Arne Ballo, teknisk sjef hos Harald A. Møller (Audi, Skoda, Volkswagen) og Rune Brath, produktsjef i Toyota Norge. Basert på deres svar, kan vi gi følgende råd:

Det første du bør gjøre, er selvsagt å memorere at bensinpumpe-håndtakene som regel er grønne (blyfri bensin) og at tuten vanligvis er ren og tørr.

Dieselpumpe-håndtakene er vanligvis sorte eller blå. Tuten og rammen du henter den ut fra (samt bakken under) er ofte møkkete, klissete og luktende.

Les også: Her får de drivstoff til halv pris!

Merk ditt eget drivstofflokk

De fleste bilprodusenter merker innsiden av drivstofflokket med drivstoff-typen som skal brukes. Hvis dette klistremerket mangler på innsiden av ditt lokk - eller du ønsker en ekstra tydelig påminnelse - kan det lønne seg å gjøre en liten egeninnsats. Hvorfor ikke lime eller teipe fast en gul lapp der du skriver "DIESEL!" eller "BENSIN!" med fete typer?

Ikke start motoren

Diesel-pumpehåndtaket er som regel sort eller blått. Bensin-pumpehåndtaket er grønt (blyfri bensin). Dieseltuten har større diameter enn bensintuten. Vis mer


Hvis du likevel skulle være uheldig, bør du merke deg følgende skadebegrensende tiltak:

1. Hvis du oppdager feilen mens du er i ferd med å tanke - ikke rør tenningsnøkkelen.

2. Hvis du allerede har startet bilen før du oppdager hva du har gjort - kutt motoren umiddelbart.

Ring bergingsselskap

Deretter tar du - uansett om motoren er startet eller ikke - kontakt med et bergingsselskap, som frakter bilen din til verksted.

Hvis du ikke har rørt tenningsnøkkelen, vil det vanligvis være tilstrekkelig å tømme og rense tanken og å bytte drivstoff-filteret, noe som ikke behøver å bli altfor dyrt.

Det samme gjelder om du har startet bilen, forutsatt at du er heldig nok til at det feilaktige drivstoffet ikke har rukket frem til drivstoffpumpe og de ulike motorkomponentene.

Hvis feilaktig drivstoff derimot har forurenset innsprøytningssystem og motor, kan feilfylling fort bli en dyr affære.

Konsekvenser: Bensin i dieselbil

Diesel har - i motsetning til blyfri bensin - en smørende effekt. Dette er årsaken til at det ofte er søl, griseri og lukt knyttet til dieselpumper. Moderne dieselmotorer opererer med svært høyt innsprøytningstrykk, ofte opp i mot utrolige 2.000 bar. Hvis det kommer ren bensin inn i dieselpumpe, trykkreservoar og injektorer, risikerer man derfor at disse komponentene får skader. Bytting av disse komponentene kan bli dyrt.

I svært uheldige tilfeller kan også feilfylling av bensin føre til belastningsskader på mekaniske komponenter som stempler og råder. Dette kan bli svært dyrt. I tillegg kan uforbrent bensin ende opp i katalysatoren, som dermed overopphetes. Dette kan føre til katalysatorkollaps og i aller verste fall brann. Også bytting av katalysator kan koste en del tusenlapper.

Konsekvenser: Diesel i bensinbil

FOTO: Kjell M. Kaasa Vis mer


Fordi diesel altså har en smørende effekt, er det mindre alvorlig å kjøre en bensinbil med diesel på tanken. Vanligvis vil det være nok å tømme og rengjøre tank, bytte bensinfilter og rengjøre bensinpumpe og innsprøytningssystem. Hvis du er ekstra uheldig kan uforbrent diesel ha havnet i katalysatoren, slik at denne må rengjøres eller byttes.

Les også: Slik kjørte de 200 mil på en tank!

Hvordan oppleves det?

Vi var selvfølgelig nysgjerrige på hvordan det oppleves når galt drivstoff når frem til motoren. Vi lot derfor også dette spørsmålet gå videre til Ballo og Brath. Det de to ekspertene kan fortelle, er at det vil variere hvor lang tid det tar før det gale drivstoffet når frem til motoren. De to viktigste faktorene her er mengden korrekt tankinnhold når feilfyllingen påbegynnes og mengden feilfylt drivstoff.

Opplevelse: Bensin i dieselmotor

Når bensin når frem til en dieselmotor, vil man vanligvis oppleve én av to reaksjoner: Fravær av tenning og påfølgende motorstans - eller ukontrollert og ufullstendig forbrenning som fører til motorfusk. Motorfuskingen vil fortone seg som bråking og risting og de aller fleste vil umiddelbart forstå at noe er alvorlig galt. Hvis føreren ikke selv kutter motoren, vil denne etter hvert kutte av seg selv og vil deretter vanligvis ikke la seg starte på ny.

Opplevelse: Diesel i bensinmotor

Innsprøytningssystemene i dieselmotorer opererer med svært høyt trykk. Dette for å oppnå en effektiv forstøvning av dieselen i brennkamrene, noe som gir effektiv forbrenning. Fordi innsprøytningssystemene i bensinmotorer opererer med et mye lavere trykk, oppnås ikke skikkelig forstøving. I tillegg har en bensinmotor mye lavere kompresjon enn en dieselmotor. Når diesel når frem til en kald bensinmotor vil man vanligvis oppleve fravær av tenning og påfølgende motorstans. Hvis motoren er varm, vil man kunne oppleve at dieselen tenner, men at den ikke forbrenner fullstendig. Resultatet er tenningsbank, som fortoner seg som bråking og risting. Hvis føreren ikke selv kutter motoren, vil denne etter hvert kutte av seg selv og vil deretter vanligvis ikke la seg starte på ny.

Forsikring

Vis mer


Feilfylling kan bli dyrt, også for deg som har kasko-forsikring. Det varierer fra selskap til selskap om feilfylling og eventuelle følgeskader dekkes. Det lureste er derfor å konsentrere seg hver gang du fyller drivstoff på en bil.

Ford Easy Fuel

I denne sammenheng må vi forøvrig skryte av Ford, som med sin Easy Fuel-teknologi har satt en effektiv stopper for feilfylling. Easy Fuel er så genialt at det forhåpentligvis på sikt vil bli kopiert av samtlige bilprodusenter.

Kilder: Tor Arne Ballo, teknisk sjef hos Harald A. Møller (Audi, Skoda, Volkswagen), Rune Brath, produktsjef i Toyota Norge, Irene Røsholt, avdelingssjef i Falcks vaktsentral, Newswire.

Denne artikkelen har vært publisert på DinSide tidligere.

Relaterte artikler:

  • Smart oppfinnelse hindrer feilfylling