<b>FEIL I PRAKSIS:</b> Bilprodusentene tyr til alle lovlige midler for å kunne oppgi et lavt forbruk på nye biler.   Foto: COLOURBOX.COM
FEIL I PRAKSIS: Bilprodusentene tyr til alle lovlige midler for å kunne oppgi et lavt forbruk på nye biler. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Feil forbruk betyr feil avgift

En hel bransje opererer med feil forbrukstall, men noen er verre enn andre.

Som vi har skrevet tidligere, er forskjellen mellom faktisk forbruk og oppgitt forbruk på bilparken sterkt sprikende. Nå blir det bekreftet i en ny rapport.

Rapporten (fra ICCT, The International Council on Clean Transportation) legger resultatene fra en halv million biler til grunn, og dommen er ikke oppløftende. Det betyr endringer, og muligens dyrere biler for deg og meg.


Visste du at skiboksen er en skikkelig forbruksfelle?

Bruker mye mer enn vi tror

For selv om produsentene krymper forbrukstallene fra år til år, så er det lite som tyder på at det faktiske forbruket minsker så mye. Forbruket de oppgir er selvfølgelig riktig ut fra målemetodene, men resultatet er likevel feil.

I 2001 var forskjellen mellom oppgitt- og faktisk forbruk åtte prosent. I 2013 var tallet økt til 31 prosent, med andre ord nær fire ganger så stor differanse.

Av de bilprodusentene som har styggest tall troner Mercedes-Benz helt øverst på tronen, med 38 prosent avvik i gjennomsnitt. Brutt ned på modell ser det aller verst ut for Mercedes-Benz E-klasse, som har 45 prosent avvik fra oppgitt forbruk.

BMW kommer nest verst ut, med Ford hakk i hel på tredjeplass.

Er bilen din tørstere enn lovet?

Hva er galt?

NEDSLÅENDE: Høyt forbruk gir høyt utslipp. Utslippet er i snitt 31 prosent dårligere enn vi blir fortalt. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


For i det hele tatt å kunne komme frem til et oppgitt forbruk, skal alle produsentene få testet modellene etter en gitt mal. Denne malen kjenner produsentene bedre enn sin egen bukselomme, og kan derfor orientere seg gjennom forbrukstestene på en måte som gir et svært lavt resultat.

Det har heller ikke vært krav om at strømslukende utstyr skal være aktivert under testene, og det er heller ikke krav til hvilket dekk som sitter på under testene.

Testene er med andre ord full av punkter hvor bilprodusentene kan gjøre variasjoner og tilpasninger til egen fordel. Dette er ikke ulovlig, og også likt for alle, men resultatene vil altså ikke nødvendigvis være gjenkjennelige i praksis.

Ny metode viser høyere utslipp

EU har derfor sett seg lei på at testene ikke gir et troverdig resultat, og har valgt å se etter helt nye testprosedyrer.

En ny prosedyre kalt WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test procedure) er allerede utviklet, og EU-kommisjonen forbereder nå en implementering av denne verdensomspennende testmetoden, gjeldende fra 2017.

Utslippskravene for 2015 om et gjennomsnittsutslipp på 130 gram CO2 per kilometer ble nådd to år før tiden, om vi skal tro dagens offisielle forbrukstall. Med de faktiske tallene lagt til grunn, så er vi ikke der enda.

LES MER: Lover et forbruk som er uoppnåelig

Og da blir bilene sannsynligvis dyrere

For forbrukeren betyr dette ytterligere en nedtur, for hva vil nye testprosedyrer gjøre for bilprisene?

Når oppgitt forbruk og utslipp øker betraktelig, vil dette også gjøre noe med avgiftene. De vil stige tilsvarende.

I starten kan prisene altså bli noe høyere. På den andre siden er bidraget fra bil til statskassa, provenyet, ment å være uendret på sikt. Dersom nye målemetoder resulterer i økt proveny, så bør avgiftsnivået etter alt å dømme etter en stund senkes, og da vil vi være tilbake ved utgangspunktet.

Les hele rapporten