<b>KONTROLL PÅ BESTILLING:</b> Når politiet mottar en seriøs henvendelse fra publikum med forespørsel om å foreta en trafikkontroll, føres dette inn i planen over kontroller som skal gjennomføres når det er praktisk mulig. Foto: PER ERVLAND
KONTROLL PÅ BESTILLING: Når politiet mottar en seriøs henvendelse fra publikum med forespørsel om å foreta en trafikkontroll, føres dette inn i planen over kontroller som skal gjennomføres når det er praktisk mulig. Foto: PER ERVLANDVis mer

Fartskontroller: Systemet kollapset!

Da det ble åpnet for å bestille sin egen trafikkontroll, ble tilbudet for populært.

En oppsiktsvekkende nyhet fra Danmark forleden dag var at trafikkpolitiet i politidistriktet Sydskjælland/Lolland-Falster måtte avbryte en kampanje der de utførte fartskontroller på bestilling fra publikum.

Årsak: Alt for mange forespørsler.

Suksess medførte kollaps

Fra 1. april i år annonserte nemlig det lokale utrykningspolitiet, ifølge Jyllands-posten, at de ville foreta fartskontroller på forespørsel fra publikum. (Og, nei - det var ingen aprilspøk).

Responsen kom umiddelbart, og var faktisk så overveldende at politiet ble nødt til å ta en pause og innrømme at de rett og slett ikke hadde kapasitet til å følge opp samtlige av de 150 "bestillingene" av kontroller de mottok bare den første uken.

Systemet kollapset, rett og slett.

Gjengs praksis i Norge

Og her hos oss? Før dere hiver dere over tastaturet for å skrive innlegget "Dette er da ikke noe nytt":

Vel - det mange ikke vet, er at UP her i Norge også foretar kontroller etter spørsmål fra publikum.

Det er for øvrig selvsagt ikke bare fart som kan være tema, men alt det rare folk driver med bak rattet i stedet for å konsentrere seg om kjøringen.

«Jeg stiller min innkjørsel til disposisjon for radarkontroll. Her er det mange nestenulykker hver dag og høy fart i 50-sonen.»


Vi kontaktet sjefen for utrykningspolitiet (UP), Runar Karlsen, som raskt avkreftet at det dreier seg om noe spesifikt dansk i at man kan "bestille" trafikkontroll fra politiet når man finner det nødvendig.

For eksemplets skyld henviste Karlsen oss til lederen for UP på Sørlandet, som tidligere har profilert seg rundt dette temaet.

Følger opp tips

Distriktsleder Øystein Krogstad i UP på Sørlandet forteller til DinSide at forespørslene fra publikum føres inn i en månedsplan over trafikkontroller.

Henvendelsene følges opp 100 prosent, bedyrer han, men det er naturlig nok bare der det er fysisk mulig å benytte seg av godkjente måleapparater at kontrollene gjennomføres.

Og der det ikke er mulig, kan det kanskje i fremtiden komme fartsdumper som kun tar de som kjører for fort?

I de tilfellene det viser seg at antallet forseelser tilsier det, vil politiet deretter følge opp med ytterligere kontroller.

STILLER MED LASER: De fleste vet det nok ikke, men når politiet blir bedt om å komme og organisere kontroller, gjør de det som oftest. Vis mer


- Målet er å benytte seg av tips fra publikum som ser hvor det er mye råkjøring, for å stille opp der det skjer i den hensikt å luke ut verstingene i trafikken, sier Krogstad til DinSide.

- Det er bra med tips fra folk som er tett på trafikkbildet og dermed kan informere om risikosoner vi ellers ikke ville vært oppmerksomme på. Tips kan for eksempel legges inn på UPs Facebook-profil.

Eksempel på innlegg herfra:

Jeg stiller min innkjørsel til disposisjon for radarkontroll. Her er det mange nestenulykker hver dag og høy fart i 50-sonen.

Antallet kontroller gjennomført på forespørsel fra publikum i løpet av 2013 var 31 i sørlands-området. Så langt i år har det vært ytterligere ti slike "bestilte" kontroller.

Tips nyttig for å ta råkjørere

- I et konkret tilfelle førte en kontroll basert på tips til at to bilister ble stoppet i over 150 km/t i en 60-sone, kan Krogstad fortelle.

- Og da vi fulgte opp en henvendelse med forespørsel om å kontrollere en bestemt strekning langs E39, resulterte en kontroll i mellom 15 og 20 førerkortbeslag over et relativt begrenset tidsforløp.

I slike tilfeller følger UP opp med nye kontroller i etterkant, presiserer distriktslederen og avslutter:

- I vårt tilfelle på Sørlandet, økte antallet henvendelser fra publikum som følge av at jeg ble intervjuet på NRK for et par år siden og under sendingen oppfordret til å tipse utrykningspolitiet om risikostrekninger som burde kontrolleres. Kolleger i andre distrikter kan ha varierende praksis, men felles for alle er at tips fra publikum følges opp.

Med andre ord: Mener du det ville bedre trafikksikkerheten i et område du kjenner til dersom politiet organiserte kontroll der, er det bare å ta kontakt med ditt politidistrikt.

Les også: EU vil sperre farten på bilen din
Livsfarlig trend: Bilfører-"selfies"