<b>KOMPLETT SYSTEM:</b> Med følere, mottagere og styringssystemer gjør Actibump mer enn en vanlig fartsdump.  Foto: Edeva
KOMPLETT SYSTEM: Med følere, mottagere og styringssystemer gjør Actibump mer enn en vanlig fartsdump. Foto: EdevaVis mer

Fartsdumpen som bare tar synderne

Den er svensk, og heter Actibump, og kommer snart på flere veier der også norske bilister kan havne i fartsfellen.

Det finnes mange måter å begrense at bilister kjører for fort på. Aktive kontroller, fotobokser, gjennomsnittsmålinger, og flere andre løsninger. Av de mer passive løsningene er fartsdumpen mye brukt.

Nå kommer den smarte fartsdumpen snart på veier der flere kan prøvekjøre den selv.

Skal du passere Øresundsbroen i sommer, så har du mulighet for å prøvekjøre Actibump-løsningen i fire av elleve filer, mellom Sverige og Danmark. Fra før finnes noen utgaver i produsentens hjemby, slik DinSide tidligere har omtalt.

Tar kun synderne

Med base i Lindköping har svenske Edeva nå kommet igang med å montere de første versjonene av den aktive fartsdumpen, som kun slår til mot de som kjører for fort. I motsetning til fotobokser som tar bilde av deg, med påfølgende bot i posten, så gir denne deg en vekker om at du holder for høy fart.

Actibump monteres liggende, helt i flukt med veibanen. En vesentlig del av Actibump er en løsning som måler hastigheten på de kjøretøyene som nærmer seg. Skulle de holde for høy hastighet i forhold til det som er tillatt, så senker en lem i Actibum seg 5-6 centimeter, og dette oppfattes som en kraftig dump i bilen.

EU vil sperre farten på bilen din

Edeva påpeker at lemmen ikke senkes så mye at dumpen er til skade for bilen. Den gir kun den kvikke påminnelsen om at du har for høy hastighet, og ikke de store ristelsene som de fartsdumpene vi kjenner til.

Sverige har i dag den laveste andelen trafikkdrepte i forhold til befolkningen, men Edeva bedyrer at det er mer å gå på, for nullvisjonen er ikke bare et norsk fenomen.

Fjernkontrolleres

Selve styringen av Actibump er interessant i seg selv. Systemet kan programmeres på tid, eller for forskjellige hastigheter på forskjellige tider av døgnet.

Systemet kan også fjernstyres individuelt for ikke å gå ned når det kommer uttrykningskjøretøy, eller lignende.

Om du sykler, så er det bevisst fra Edeva at fartsdumpen ikke er bredere enn den er. Det gir rom og plass for at syklister kan passere på siden av Actibump, mens den aktive dumpen er konstruert slik at den ikke skal skade verken biler eller motorsykler.

Hvorvidt Actibumb er på vei hit til lands er vi foreløpig ikke kjent med.