Farlig flørt?

De store, og alvorlige, feilene uteblir på den snertne Audi A3. Men kjøper du diesel skal du være på vakt.

Audi lanserte A3 her til lands i 1996, og da utelukkende som tre-dørs kombi – de som ville ha A3 med fem dører fikk vente. Men i 1999 var ventetiden over, da dukket nemlig Audi A3 opp også som femdørs kombi.

Under panseret på Audi A3 er det imidlertid mer å velge i. Minste bensinmotor er på 1,6 liter og yter 101 hester, mens S3 med sine 210 hester markerer yttergrensen for Audis minste med bensin på tanken. Mest vanlig er det nok å finne Audi A3 med 1,8 liters bensinmotor med 125 hester under panseret, men den sterkere 1,8T med turbo og 150 hester er også populær. Av dieselmotorer er det den velkjente 1,9-literen som har fått innpass, avhengig av utviklingsnivå har denne motoren hatt alt fra 90 til 130 hester i A3. Audi A3 er i utgangspunktet forhulstrukket, men firehjulsdrift (quattro) kan leveres. Systemet er imidlertid enklere enn hva man finner på Audi med langsmontert motor. I Audi A3 er firehjulsdriften bygget opp rundt en Haldex-kobling som fordeler drivkreftene mellom for og bakaksel. Audi S3 har Quattro som standard.

Dette er feilene

Dette bør du sjekke
Karosseri:- Rust er ikke noe stort problem, Audi A3 har fullforsinket karosseri.
Motor:- Bensinmotorene er stort sett solide.
 - Pass serviceintervallene på dieselmotorene. Registerreimen skal skiftes hver 60.000 km. tom 1999 års modell - hver 90.000 fom 2000 modell.
 - Styr unna biler som er trimmet.
Diverse:- Slitt klutsj.
 - Ulyder fra interiøret.
 - Defekt instrumentbelysning.
 - Problemer med el. vindusheisere i fuktig vær.
 - Defekt fjernstyring av låser.
 - Porøse bremseslanger har vært et Audi problem - bør sjekkes også på A3.

Dette er historikken

Dette er historien
1996:- Audi A3 lanseres i Norge
1999:- Audi A3 fem-dørs lanseres sammen med S3 og muligheten for Quattro.
2000:Audi A3 blir oppgradert.

Konklusjon

Er en Audi A3 et lurt valg? Både ja og nei. De store feilene uteblir på A3, men det er nok av småfeil som kan irritere. Og er du i markedet etter en A3 med dieselmotor skal du være vaktsom. Såkalt Chip-trimming – hvor man bytter ut en databrikke i bilens datahjerne – er utbredt, og finner du en slik bil skal du la den stå. Ikke hør på bruktbilselgere som hevder at slik trimming ikke er noe problem, det er det nemlig – og det kan lett bli et dyrt problem dersom du kjøper bilen.

På statistikken fra tyske TüV kommer ikke Audi A3 galt ut. På oversikten over biler som er mellom 1 til 3 år gamle er feilraten 3,3 prosent for A3 sitt vedkommende. Gennomsnittet er 4,7 prosent. Regn med å betal drøye 160.000 kroner for en 1996 modell A3 1,6 som har gått om lag 60.000 kilometer. Diesel begynner på cirka 185.000 kroner.

  • Her finner du DinSide sine tester av Audi A3