Farlig ESP-bløff fra Subaru

Vurderer du å kjøpe en Subaru? Da skal du være klar over at firehjulstrekkere har minst like stort behov for antiskrensprogram som alle andre biler - selv om Subaru hevder det motsatte.

Subaru Forester: Forester er Subarus bestselger. Kun toppmodellen, 2.5 XT med automatgir, kan skilte med ESP. Denne koster 560.000 kroner. Alle de andre og mer folkelige utgavene mangler denne essensielle sikkerhetsteknologien. Vis mer

Farlig ESP-bløff fra Subaru

  1. Slik fungerer antiskrens-teknologien


DSC, DSTC, ESC, ESP, PSM, VDC, VSA, VSC - kjært barn har mange navn. Felles for disse forkortelsene er imidlertid at de beskriver en revolusjonerende sikkerhetsteknologi - antiskrensprogrammet (DinSide Motor har valgt å bruke forkortelsen ESP). Som navnet tilsier sørger denne teknologien for å avverge skrens og hjelper dermed føreren til å holde ønsket kurs.

Antiskrensprogrammet er dermed en såkalt aktiv sikkerhetsteknologi, som bidrar til å forhindre at ulykker skjer. Dette i motsetning til sikkerhetsbeltet og kollisjonsputen. Disse teknologiene aktiveres først når ulykken er et faktum og betegnes derfor som passiv eller skadebegrensende sikkerhetsteknologi.

Fantastisk sikkerhetsgevinst

Vi her på DinSide har skrytt uhemmet av antiskrens-teknologien, som ifølge flere forskningsrapporter gir en fantastisk sikkerhetsgevinst. En av disse rapportene er utarbeidet av det svenske Vägverket i samarbeid med forsikringsselskapet Folksam og det svenske bilbladet Auto motor och Sport. Denne konkluderer blant annet med at risikoen for død eller alvorlig personskade reduseres med hele 25 prosent når bilen har ESP. Det som er minst like oppsiktsvekkende, ikke minst fra et norsk perspektiv, er at faren for alvorlige utforkjørings- og møteulykker på våt eller isete vei reduseres med hele 50 prosent.

I en forlengelse av disse beregningene har svenske vegmyndigheter kommet frem til at hele at 80 svenske liv kunne vært spart hvert år hvis alle biler var utrustet med ESP. Tilsvarende amerikanske undersøkelser konkluderer med at tusenvis av dødsulykker kunne vært unngått.

Anbefales av tunge aktører

Subaru G3X Justy: Mangler ESP Vis mer


På denne bakgrunn gikk Vägverket allerede i 2004 ut og oppfordret den svenske allmenheten til å velge biler med ESP. "Dessutom uppmanar Vägverket fordonsindustrin, importörer och handel att sluta sälja bilar uten antisladdsystem så snart som möjligt.", skrev Vägverket, som i november 2005 fikk følge av de norske veimyndighetene. "Velg bil med antiskrenssystem!", oppfordrer Statens vegvesen, som i likhet med Vägverket går så langt som å fraråde bilkunder å kjøpe biler uten ESP. Også det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP mener at ESP dramatisk reduserer faren for visse typer ulykker og har gått ut med følgende oppfordring: "Euro NCAP strongly recommends that consumers buy cars fitted with Stability Control."

Størst utbredelse i europeiske modeller

ESP er en relativt ny oppfinnelse, men har i løpet av de siste tre-fire årene fått en eksplosiv utbredelse. Utviklingen har gått raskest i Europa, der de fleste produsenter nå har utrustet samtlige modeller med ESP. I løpet av de to siste årene har ESP blitt stadig vanligere også i japanske, koreanske og amerikanske biler.

Subaru henger etter

Subaru Impreza: Mangler ESP Vis mer


Det finnes imidlertid unntak. Det japanske bilmerket Subaru er blant merkene som har størst problemer med å følge med i utviklingen. For eksempel er modellene G3X Justy og Impreza ikke tilgjengelig med ESP overhodet.

Heller ikke Forester - Subarus mestselgende modell - kan leveres med ESP (unntaket er toppmodellen 2.5 XT med automatgir, som koster 560.000 kroner).

For modellen Legacys vedkommende er det kun modellene med automatgir som kan leveres med ESP.

Kun modellene Outback (som starter på nesten 500.000 kroner) og nykommeren Tribeca (fra 775.000 kroner) har ESP som standardustyr uansett modellvariant.

Fraråder i praksis de fleste Subaru-modeller

Dette betyr i praksis det svenske Vägverket, det norske Vegvesenet og Euro NCAP anbefaler nybilkunder å holde seg unna storparten av Subarus modellpalett. Den norske Subaru-importøren og de tilknyttede forhandlerne befinner seg dermed i en vanskelig situasjon. Dessverre ser det ut som om denne situasjonen kan ha avfødt en "kreativ" holdning til ESP ute blant Subaru-forhandlerne.

"Hei, jeg har lest på dinside.no at det kun er Subaru Forester 2.5 XT som kan leveres med antisladd-system esp. Er dette riktig? Kan det ikke bestilles på 2.0 bensin med automatgir? Statens Veivesen advarer folk mot å kjøpe biler uten antisladd, derfor er dette alfa og omega for meg".

Dette skrev en av våre lesere den 7. september i en epost til Subaru-forhandleren Reco Vest i Bergen.

- Trenger ikke ESP

Subaru Legacy: Utgavene med automatgir har ESP. Den som velger manuell girkasse må klare seg uten. Vis mer


Samme dag fikk vår leser dette svaret fra daglig leder Thorrolf Fredriksen (følgende er et utdrag fra teksten og direkte avskrift):

"Det er ikke helt riktig opplysningene fra din side - vi har ingen modeller med esp - det er kun 2 hjulsdrevne biler som har

1. subaru og audi quatro er allhjulsdrevne biler og med disse har jeg aldri følt behov av noe antisladd og det kan heller ikke leveres.
2. antisladd har du behov av på en to hjuls dreven bil.
3. det Subaru har på en del modeller er vdc = vehicle dynamic Control system ( dette går både på abs og driftsysytemet - dvs. alle hjul blir styrt separat og med dette system kan du ikke få sladd / vannplaning i store hastigheter - samtidig kan du akslere på vått og glatt underlag."

- Høyere terskel for skrens

Dette svaret, som bærer preg av utstrakt kunnskapsløshet og/eller bevisst feilinformasjon, vil av de fleste tolkes som om firehjulsdrevne biler ikke har bruk for antiskrensprogrammer. Vi ønsket derfor å ta rede på om dette er en påstand den norske Subaru-importøren tar avstand fra.

Men overraskende nok ønsker ikke Kåre Foss, administrerende direktør i Subaru Norge, å ta avstand fra svaret vår leser fikk fra Reco Vest.

- Betyr det at dere, som Subaru-importør, mener at deres firehjulsdrevne biler har mindre behov for antiskrens-teknologi enn biler med tohjulsdrift?

- Jeg mener at antiskrens-system er en tilleggssikkerhet også for firehjulsdrevne biler. Samtidig vil de fleste være enige om at en firehjulsdreven bil har høyere terskel for skrens enn en tohjulsdreven bil, hevder Foss.

Subaru Outback: Har ESP - men starter på 489.000 kroner. Vis mer


- DinSide mener i likhet med tallrike uavhengige aktører og de fleste andre bilimportører at ESP er et særdeles viktig sikkerhetsutstyr, uavhengig av om den aktuelle bilen har drift på to eller fire hjul. Vi mener derfor at Subaru-kunder som har blitt fortalt noe annet av Subaru-forhandlere bør ha muligheten til å heve kjøpet. Hvordan vil dere stille dere til en slik forespørsel?

- Jeg vil ikke vikle meg inn i kommentarer rundt hypotetiske situasjoner. Vi velger å ta stilling til konkrete situasjoner når de eventuelt dukker opp, sier Foss.

- La oss ta for oss et tenkt eksempel: En av deres kunder har blitt fortalt av en Subaru-selger at antiskrens ikke er nødvendig når man kjører firehjulstrekker. Senere kommer vedkommende ut for en alvorlig ulykke som medfører varig medisinsk uførhet. Uavhengig etterforskning viser at ulykken med stor sannsynlighet ville vært unngått hvis bilen hadde hatt antiskrensprogram. Hvordan vil dere stille dere til et eventuelt erstatningskrav?

- Dette er igjen en hypotetisk situasjon som jeg ikke ønsker å kommentere på generelt grunnlag, sier Foss.

Kåre Foss hevder altså, i likhet med daglig leder for Reco Vest, at firehjulsdrevne biler har mindre behov for ESP enn biler med for- eller bakhjulsdrift.

- Minst like stor sikkerhetsgevinst

BMW X3: Firehjulstrekkeren BMW X3 har antiskrensprogram - i likhet med alle andre BMW-modeller. "Faktisk kan man hevde at firehjulsdrevne biler har ekstra stor nytte av antiskrens-programmer", sier Bjørn Berge, seniorrådgiver hos BMW Norge. Vis mer


- Antiskrensprogrammer er en revolusjonerende sikkerhets-teknologi som gir minst like stor sikkerhetsgevinst for firehjulsdrevne biler som for biler med for- eller bakhjulsdrift.

Det sier Bjørn Berge, seniorrådgiver hos BMW Norge.

- Det er ikke uten grunn at BMW har utstyrt samtlige modeller med antiskrensprogrammer, inkludert X3, X5 og de firehjulsdrevne utgavene av 3- og 5-serie. Hele poenget er jo at antiskrensprogrammer har som oppgave å avverge skrens, noe som selvsagt også kan ramme firehjulsdrevne biler, sier Berge.

Han understreker at moderne antiskrensprogrammer arbeider så raskt at de vil kunne oppdage og forebygge en skrens før føreren i det hele tatt har oppdaget at bilen var i ferd med å miste veggrepet.

- Faktisk kan man hevde at firehjulsdrevne biler har ekstra stor nytte av antiskrensprogrammer, spesielt biler med permanent firehjulsdrift. Ved litt for stort gasspådrag på glatt føre vil forhjulsdrevne biler uten antiskrensprogram typisk ende opp med forhjulsskrens, mens bakhjulsdrevne biler går inn i bakhjulsskrens. Firehjulsdrevne biler vil derimot kunne gå inn i en firehjulsskrens, en situasjon som oppleves som mer dramatisk og som generelt er vanskeligere å håndtere enn en forhjuls- eller bakhjulsskrens. Det er også et poeng at firehjulsdrift kan fremelske en mer aktiv kjørestil på vinterføre, noe som kan gi desto farligere situasjoner når det først slipper, sier Berge.

- Stor sikkerhetsgevinst

Audi A6: Audi A6 kan i likhet med alle andre Audi-modeller leveres med firehjulsdrift, eller quattro, som Audi kaller det. Alle Audis modeller har også en annen fellesnevner - de er utrustet med ESP. Vis mer


Svein Jørgen Oppheim er teknisk sjef hos Harald A. Møller, som importerer bilmerkene Audi, Skoda og Volkswagen til Norge. Det betyr at Oppheim har en rekke firehjulsdrevne modeller på paletten, deriblant Volkswagen Touareg, Skoda Octavia og samtlige Audi-modeller. Alle er utrustet med ESP.

- Det er selvsagt ingen tvil om at ESP gir en stor sikkerhetsgevinst også for firehjulsdrevne modeller, sier Oppheim.

- Mange firehjulsdrevne biler har i tillegg høy bakkeklaring og dermed også et høyt tyngdepunkt. For denne typen biler, som bærer i seg en større fare for rundvelt, er ESP ekstra viktig sikkerhetsutstyr, understreker han.

Størst effekt for SUVer

Og Oppheim får full støtte fra flere vitenskapelige undersøkelser, deriblant en rapport utarbeidet av det amerikanske trafikksikkerhetsverket, NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Denne konkluderer med at ESP har svært stor positiv effekt i forhold til såkalte singlelulykker (ulykker der kun én bil er involvert).

Det som er ekstra interessant er at rapporten konkluderer med at risikoen for denne typen ulykker reduseres med "bare" 30 prosent for ordinære personbiler. For såkalte SUVer derimot, reduseres risikoen med hele 63 prosent.

SUVer er nettopp som oftest firehjulstrekkere, vanligvis også særpreget ved høy bakkeklaring og relativt høyt tyngdepunkt. I en kommentar til denne rapporten skriver det svenske Vägverket følgende: "Vägverket tolkar de amerikanska resultaten så at det är direkt olämpligt at köra en stadsjeep (SUV) utan antisladdsystem". Det svenske ordet "olämpligt" kan oversettes med "upassende" eller "uegnet".

Har du opplevd villedende informasjon i sammenheng med bilkjøpet? Send en epost til artikkelforfatteren.

Her kan du lese mer om hvordan antiskrens-teknologien fungerer.

[Ugjyldig objekt (debatt)]


Relaterte artikler:

  • Slik fungerer den moderne sikkerhets-teknologien
  • Halvert ulykkesrisiko med ESP