<b>DEKKSLITASJE:</b> Når fargen på dekket går fra svart til orange, er det på tide å bytte det. Foto: Yanko Design
DEKKSLITASJE: Når fargen på dekket går fra svart til orange, er det på tide å bytte det. Foto: Yanko DesignVis mer

Fargen varsler deg når dekket er slitt

Når dekket blir orange, er det på tide å bytte.

Smartere blir det ikke! Dekket Discolor Tyre varsler deg når det begynner å bli slitt og bør byttes.

Når dekket er nytt, ser det ut som et vanlig, svart dekk. Men når det begynner å bli slitt, kommer det fram en orange farge - som varsler deg om at du bør begynne å tenke på å bytte det.

Krav til mønsterdybde

Minste tillatte mønsterdybde i Norge er 1,6 millimeter på sommerdekk og 3 millimeter på vinterdekk - men bilistorganisasjoner anbefaler 3 millimeter for sommerdekk og 5 millimeter for vinterdekk - for å være på den trygge siden.

Husk imidlertid at kravene til mønsterdybde er forskjellige i ulike land, så skal du kjøre utenlands, kan det være lurt å sjekke hvilke krav de setter til bilens utrustning - før du legger av gårde.

Med Discolor Tyre trenger du ikke fram med millimetermålet - og ikke minst: Du behøver ikke huske at du bør sjekke det. Når dekket begynner å anta en orange fargen indikerer det at du bør begynne å tenke på å bytte dekk. Dette skjer etter cirka 20.000 kilometer.

Foto: Yanko Design Vis mer


Ifølge Michelin, har et dekk en levetid på mellom 26.000 – 35.000 kiloemeter, med normal slitasje. Men det avhenger selvsagt av kjørestil, dekktrykk, vekt og annet.

Frank Mikalsen opplevde at dekkene hans var utslitte etter 7.500 kilometer: – Det er for dårlig og for dyrt, sier Mikalsen til DinSide.

Slik virker dekket

Det smarte dekket er et bidrag fra designerne Gao Fenglin og Zhou Buyi, til en tysk designkonkurranse, iF Design Talents.

Når dekket er nytt, ser det altså ut som et hvilket som helst dekk, med "vanlig", sort farge på gummien. Under den sorte gummien ligger det imidlertid et lag med oransje gummi. Når så den sorte gummien slites ned, kommer den oransje hummien etterhvert til syne.

Denne dekkonstruksjonen vil også kunne advare deg om skjevslitasje - som igjen kan gi deg en indikasjon på for høyt eller for lavt dekktrykk, defekte støtdempere, feil hjulstilling og annet. Det kan også varsle deg om hvor dekket lekker luft, dersom det er en rift i dekket.

Alt for mange kjører med feil trykk i dekkene

Som nevnt, er dette foreløpig kun på tegnebordet, men det har klart noe for seg hva gjelder trafikksikkerhet, siden det dessverre er et faktum at veldig mange kjører med utslitte dekk.

Ønsker du mer farge? Her er de svært fargerike dekkene

Les også: Derfor er dekk svarte

Hva synes du om denne ideen? Del dine meninger i debatten nedenfor.

Foto: Yanko Design Vis mer