DinSide besøkte Bjørvikatunnelen før den var ferdig. Da var ikke fotoboksen klar med hull. Det er den nå. Men tunnelmålerne kan også se ut som de mer velkjente fotoboksene fra landeveien. Foto: Per Ervland
DinSide besøkte Bjørvikatunnelen før den var ferdig. Da var ikke fotoboksen klar med hull. Det er den nå. Men tunnelmålerne kan også se ut som de mer velkjente fotoboksene fra landeveien. Foto: Per ErvlandVis mer

Får oss til å redusere farten

Tunneler, spesielt under vann, virker som fartsmagneter. Men fotoboksene hjelper.

Er det de lange rette strekningene, nedoverbakken eller mangelen på referanser rundt bilen som gir oss inntrykk av fart som gjør at mange har en tendens til å kjøre for fort i tunneler, spesielt de som går under vann?

– Fartsnivået kan være meget høyt i tunneler generelt og i undersjøiske spesielt. Med det betydelige katastrofepotensialet ulykker i tunneler har, er det viktig å ha et velfungerende verktøy mot høy hastighet, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen i en pressemelding.

Nå viser analyser fra Statens vegvesen at grisekjøringen nesten forsvinner i tunneler med strekningsfartsmåling (streknings-ATK).

Her blir det nye strekninger med gjennomsnittsmålinger i 2013

Effektivt i tunneler

Vegvesenet mener at effekten av gjennomsnittsmålinger i tunneler er markant, og kan gi en ulykkesreduksjon på opptil 27 prosent.


De har for første gang analysert fart og fartsreduksjon etter innføring av streknings-ATK i Fv 108 Hvalertunnelen, E8 Tromsøysundtunnelen og Fv 653 Eiksundtunnelen, som ligger i henholdsvis Østfold, Troms og Møre og Romsdal.

– Fartsreduksjonen er markant med strekningsmålinger, og dette vil gi en betydelig ulykkesreduksjon. Ikke bare synker gjennomsnittsfarten, men de høye hastighetene er nesten borte i tunneler med slikt utstyr, sier Ragnøy.

Merk deg det nye skiltet: Slik varsles streknings-ATK

Så mye saktere kjører vi

Analysene viser at snittfarten går ned med mellom 2,6 og 9 km/t i de undersøkte tunnelene.

Beregningene fra Statens vegvesen anslår da at ulykkesrisikoen går ned med mellom 11,3 og 26,9 prosent.

Strekningsmålinger er imidlertid ikke det eneste tiltaket som kan komme mot grisekjøringen. EU vurderer nå tiltak som kan tvinge bilistene til å holde fartsgrensene. Og i Sverige har forsikringsbransjen forsøkt seg med en gulrot mot fartssyndene: Rabatt på forsikringen om du holder deg innenfor.