<b>53000 MEDLEMMER:</b>  Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber har over 53 000 medlemmer, og antallet biler er enda høyere. Likevel får de ikke støtte fra kulturminnefondet. Foto: BJØRN GUDEM
53000 MEDLEMMER: Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber har over 53 000 medlemmer, og antallet biler er enda høyere. Likevel får de ikke støtte fra kulturminnefondet. Foto: BJØRN GUDEMVis mer

Får ikke støtte til vedlikehold av veteranbiler

Norske kulturminner må enten stå fastmontert eller flyte for å få offentlig støtte til bevaring. Veteranbileiere må betale alle kostnader selv.

– En helt urimelig forskjellsbehandling, sier Bjørn Austad Hvaleby i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber, LMK i en pressemelding.

I dag har foreningen cirka 53.000 medlemmer, men antallet kjøretøy er likevel høyere, fordi mange av medlemmene eier flere biler. Eiere av veteranbiler og andre gamle kjøretøy betaler for oppussingen og vedlikeholdet helt selv.

LES OGSÅ: Magnus har kjørt bilen sin i 3,4 millioner kilimeter

Dette er en hobby som fort kan koste deg dyrt. Gamle biler krever naturlig nok endel arbeid. Deler slites og må byttes ut, som regel må de lages som spesialbestilling på eierens anvisninger av mål og materialvalg.

LES OGSÅ: Snart kan veteranbileiere og bobilfolket juble

De eldste bilene forfaller

– Tendensen på veteranbiltreffene er at det er de yngre kjøretøyene som kommer. De eldste og kulturhistorisk mest verdifulle, blir stående uoppusset i garasjen fordi det kreves mer tid og penger for å sette dem i stand, sier Hvaleby.

Det finnes rundt 500 000 kulturminner her i landet. Støtte til restaurering kan søkes fra Norsk Kulturminnefond.

I kulturminnelovens §2 heter det:

«Med kulturminner menes alle spor etter menneskelig virksomhet i vårt fysiske miljø, herunder lokaliteter det knytter seg historiske hendelser, tro eller tradisjon til.
Med kulturmiljøer menes områder hvor kulturminner inngår som del av en større helhet eller sammenheng.»

Som med alle andre lover er det rom for tolkning, men slik loven lyder er det forståelig at LMK mener at de burde få støtte.

URETTFERDIG: Både LMK og Norges kulturvernforbund mener at veterankjøretøy, som bilen som her er avbildet, bør defineres som kulturminner. Foto: BJØRN GUDEM Vis mer


Kamp om midlene

Simen Bjørgen, direktør for Norsk Kulturminnefond sier at kampen om midlene er stor. Han sier videre at de gjerne skulle støttet bevaring av veterankjøretøy, men at de mottar sine midler fra Klima - og Miljødepartementet, som definerer en slik støtte som utenfor deres mandat.

Likevel legger han til at dersom de får utvidet mandat fra Samferdselsdepartementet og øremerket bevilgningssum til veterankjøretøy, så er de klare for å støtte.

Både LMK og Norges kulturvernforbund mener at veterankjøretøy bør defineres som kulturminner på lik linje med stabbur, båter, naust, gravhauger og kulturstier.

De har fremmet forslaget flere ganger overfor Kulturdepartementet og andre bestemmende organer - så langt uten hell.

– Skillet er veldig kunstig. Når bilen står i garasjen, kan jeg for så vidt skjønne argumentet om at det er en hobby. Men når de ruller på veien, er de en fullverdig kulturarv til glede for oss alle. Om sommeren ser du dem hele tiden, sier generalsekretær Jan Solberg i Norges kulturvernforbund.

– Vi mener at Kulturminnefondet er et naturlig sted å håndtere en eventuell tilskuddsordning fra Samferdselsdepartementet, sier Solberg.

Dette sier departementet

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, sier at det avhenger av fremdtidige budsjettprosesser om det vil kunne bli noen støtteordning.

– Vi har diskutert dette ved flere anledninger i Samferdselsdepartementet, uten at vi har konkludert med en fremtidig ordning. Det vil bli opp til fremtidige budsjettprosesser hvorvidt man klarer å finne løsninger som vil kunne bidra til at også bevaringsverdige kjøretøy kan få en egen støtteordning.

Norsk motorsykkel

Hvaleby trekker frem en motorsykkel bygget på Rjukan på 1920-tallet er et godt eksempel på kampen for midler. Den er konstruert av en verkstedmester på Hydro.

– Motorsykkelen er et klenodium, men er i sterkt forfall. Saken har versert i lang tid og har blitt litt av en prøveklut for oss. Så langt har vi bare fått avslag om støtte fordi den ikke oppfyller de formelle kriteriene til kulturminnevern, sier Hvaleby.

Det som er kjent som landets mest bilvennlige parti styrer for tiden Samferdselsdepartementet. Eiere av veterankjøretøy håper at Ketil Solvik-Olsen kan sette av en budsjettpost til bevaring av rullende kulturminner.

– En post på fem eller ti millioner er småtterier i samferdselsbudsjettene, men vil bety utrolig mye for bevaringen av gamle kjøretøy for ettertiden, sier Hvaleby.