<B>LADER I SMUG:</B> Gro Rebnord må feilparkere bilen og strekke ledning ut av vinduet på leiligheten sin for å få ladet elbilen sin. Foto: TORE NESET
LADER I SMUG: Gro Rebnord må feilparkere bilen og strekke ledning ut av vinduet på leiligheten sin for å få ladet elbilen sin. Foto: TORE NESETVis mer

Får ikke lade elbilen i borettslaget

Styret sier nei. Dermed må Gro strekke ledningen ut av vinduet.

Gro Rebnord kjøpte elbil fordi hun trodde det både var lurt og miljøvennlig. Så viste det seg at det ikke var så enkelt likevel.

Rebnord bor i Asperudåsen borettslag på Holmlia i Oslo. Der har hun egen garasjeplass med strømuttak for motorvarmer.

Bilen - en Kia Soul EV, kjøpte Rebnord før jul i 2014.

Da hadde hun først klarert med borettslaget at det var greit å lade bilen i garasjeanlegget.

I forrige uke fikk hun kontrabeskjed. I et brev som ble sendt ut til samtlige beboere sto det at all lading av elbiler var stoppet med umiddelbar virkning.

LES OGSÅ: Elbil-eiere sliter med å få ladet hjemme

- Blir helt håpløst

Rebnord ble mildt sagt fortvilet.

- Dette blir helt håpløst for meg. Nærmeste ladestasjon er to kilometer unna, og jeg har et barn hjemme. Noen kan lade på jobben, men det har jeg ikke anledning til som student. Det føles som om bilen min er avskiltet, sier Gro Rebnord.

Rebnord fortsatte å lade bilen sin som før, bare for å oppleve at en person som utga seg for å handle på vegne av styret dro ut støpselet og skrev følgende beskjed på en kopi av brevet som var sendt ut fra borettslaget:

Kveldens befaring viste at du mot styrets pålegg ladet din elbil

STENGT: Først fjernet noen i borettslaget støpselet, deretter ble strømuttaket i garasjen stengt. Foto: TORE NESET Vis mer


Deretter ble strømuttaket stengt.

Nå improviserer Rebnord med en lang skjøteledning fra leiligheten og ned på gårdsplassen utenfor.

Der er det for øvrig parkeringsforbud, så Rebnord bryter borettslagets reglement uansett hvordan hun prøver å lade bilen sin på området.

- Nå vurderer jeg å selge elbilen og heller kjøper meg en tradisjonell, bensindrevet bil, sier hun.

LES OGSÅ: Utvikler trådløs lading av elbil

Elektrikerfirma slo alarm

Nestleder Tor Atle Gjerde i Asperudåsen borettslag sier at det elektriske anlegget i parkeringsanlegget ikke er dimensjonert for elbil-lading.

- Vi har hatt inne et elektrikerfirma som har konkludert med at vi trenger nytt anlegg for å møte strømkravet som elbil-eiere har. Inntil vi får et nytt anlegg på plass, må vi altså be beboere med elbil vente med ladingen. Vi kan jo ikke godt la huset brenne ned, heller.

PASS PÅ: Gammelt elektrisk opplegg kan være elbilens verste fiende. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Gjerde understreker at det ikke er noen dramatikk i saken, slik han og styret ser det. Og at styret er interessert i å løse dette på en smidig måte.

- Hva beboerne gjør med stikkontakten i sin egen stue, er ikke vår sak. Men det finnes jo en rekke ladestasjoner i området, så dette burde la seg løse også på kort sikt, sier han.

Gro Rebnord ønsker ikke noen konflikt, og hun har tro på at hun og styret kan komme fram til en god løsning.

- Jeg er selvsagt også villig til å betale både for ladestasjon og ekstra strømforbruk, sier hun.

LES OGSÅ: Store prisforskjeller på hurtiglading

Utbredt problem

Den fortvile elbil-eieren i oslo er på ingen måte alene. Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening sier at de nesten daglig blir kontaktet av borettslag og beboere om akkurat dette.

- Mange er positive og lurer på hvordan de skal gå fram for å finne gode løsninger. Andre slår seg helt vrange, nekter plent og tar dermed enkleste utvei, forteller Haugneland.

HYPPIG PROBLEM: Elbilforeningen hører ofte fra borettslag, forteller Kommunikasjonsleder Petter Haugneland. Foto: ELBIL-FORENINGEN Vis mer


Han mener det er burde være en selvfølge at borettslag og sameier stiller ladestasjoner til disposisjon for beboerne sine.

- Etter vår oppfatning er dette et helt naturlig servicetilbud som kan tilbys mot betaling. Med normal kjørelengde koster en elbil rundt 200 kroner i måneden å lade opp. Borettslaget bør sette dette i system allerede når den første elbilen dukker opp. Det blir helt sikkert mange flere etter hvert.

LES OGSÅ: Elbil i gammel garasje? Her er løsningene.

- Liten brannfare

Haugneland påpeker at brannfaren ikke er større med elbiler enn bensin- og dieseldrevne biler. Det finnes heller ingen lovpålegg som krever at man treffer spesielle tiltak utover krav ved installasjon av ladeutstyr.

Gro Rebnos løsning med skjøteledning ut av vinduet har han derimot ikke så stor sans for.

- Det er liten fare forbundet med å lade en elbil. Moderne elbiler begrenser ladeeffekten for å hindre overbelastning på det elektriske anlegget. Uansett anbefaler vi å installere en egen hjemmeladestasjon for enklere og sikrere lading til daglig. Vi vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil dersom de ikke har mulighet til å lade hjemme på en praktisk og god måte, avslutter Haugneland.

I Oslo kan borettslag, sameier og forretningsbygg søke om støtte til etablering av ladestasjon for elbil.

Også andre kommuner vurderer nå dette.