Er den over ni år, får du 25.000 kroner. Foto: Colourbox
Er den over ni år, får du 25.000 kroner. Foto: ColourboxVis mer

Får 25.000 kroner i vrakpant

Slik takler de finanskrisen i Tyskland.

For å få i gang den tyske økonomien har den tyske regjeringen presentert en krisepakke på 500 milliarder kroner, hvorav en stor del skal gå bilindustriens vei. En av tiltakene, som kom i kraft 14. januar, går ut på at tyske bileiere kan vrake biler mot en pant på 25.000 norske kroner.

Dette er over seksten ganger så mye som vrakpanten i Norge, i et land hvor bilprisene er opp til halvparten av de norske.

For å få den høye vrakpanten må bilen være eldre enn ni år, du må ha eid den i minst ett år, og du må bytte den ut med en nyere bil som klarer kravene i Euro 4, en europeisk utslippsstandard for nye biler.

I følge NRK er det 16 millioner biler i Tyskland som er over ni år gamle, og 15 milliarder kroner skal gå til å finansiere utskiftningen av den tyske bilparken.

Fjern avgiften!, sier NAF

Miljøtiltak

Ved å kreve at panten gis mot kjøp av en nyere og mer miljøvennlig bil, gir ikke bare krisepakken ny giv til den tyske bilindustrien, men det er også forventet at den kan bidra til et bedre miljø.

Miljøorganisasjoner Framtiden i Våre Hender er derimot usikker på hvor mye av dette som i praksis vil gagne miljøet.

- Å knytte det opp til at man skal kjøpe ny bil høres mer ut som et tiltak for å få folk til å kjøpe ny bil, sier leder for Fremtiden i Våre Hender, Arild Hermstad.

- For miljøet er utsiktene mye mer usikre, sier han, og påpeker at produksjonen av én ny bil forårsaker cirka 6 tonn klimagassutslipper.

Han kan fortelle at det frem til 2007 var svært få forandringer i bilenes utslippsmengde. Det var faktisk ikke før i 2008 at man begynte å få større reduksjoner i utslippsmengden på nye biler. Den europeiske utslippsstandarden Euro 4 ble introdusert i 2005.


Vil ha vrakpant på minst 15.000,-

Selv har Framtiden i Våre Hender kommet med en oppfordring til den norske regjeringen om å endre vrakpantenordningen drastisk. For biler av 1990-modell og eldre, mener de at panten må heves til minst 15 000 kroner - og det uten krav om nybilkjøp.

Miljøorganisasjonen mener dette er et mye bedre tiltak for å senke klimagassutslippene fra den norske bilparken, som i dag er den eldste i Europa. For å finansiere en så høy vrakpant foreslår de å øke avgiftene på nye biler samt på bensin.

- Jeg tror nok den pisken må inn. Den avgiftsordningen som kom i 2007 var alt for veik i forhold til sløse-bilene. Man må tørre å gå lenger der, også i bensinavgiftene. Det er ingen tvil om at folk kan betale mer, sier Hermstad.

- Men om man kjøper en ny bil med under 120 gram utslipp, mener vi at de bør ha ganske lave avgifter, sier han.

Miljøorganisasjonen skriver på sine hjemmesider at bilparken må krympes om vi skal nå klimamålene, ettersom veksten i bilparken spiser opp miljøgevinsten av at nye biler har fått reduserte utslipp.

Her er landets eldste bilpark

Øker vrakpanten i nord

På Helgeland er bilforhandlerne så lei statens lave vrakpantsatser, at de har tatt saken i egne hender. Ved kjøp av ny eller brukt bil hos en av Helgelands-forhandlerne, tilbyr de 6.000 kroner i vrakpant for den gamle bilen. Inkludert i panten er de ordinære 1.500 kronene fra staten.

– I motsetning til myndighetene så gjør vi noe med det, sier Tore Christoffersen hos Volvo-Renault-forhandler Jakhelln Bil, til Helgeland Arbeiderblad.

Da gjenstår det å se om regjeringen følger opp miljøorganisasjonene- og bilforhandlernes ønsker om høyere vrakpant når neste tiltakspakke kommer.