I dag finnes det en hel flora av kollisjonspute-varianter som daglig redder liv og helse rundt om i verden. Mercedes-Benz var i 1980 først ute med kollisjonspute-teknologien dagens varianter bygger på. Foto: Per Ervland
I dag finnes det en hel flora av kollisjonspute-varianter som daglig redder liv og helse rundt om i verden. Mercedes-Benz var i 1980 først ute med kollisjonspute-teknologien dagens varianter bygger på. Foto: Per ErvlandVis mer

Fantastisk oppfinnelse jubilerer

I starten var den kun tilgjengelig for de rikeste blant oss. I dag finnes det knapt nye biler med færre enn seks av dem.

Oppfinnelsen vi snakker om er selvsagt kollisjonsputen. Ifølge Mercedes-Benz er det i disse dager 30 år siden verdens første serieproduserte bil med en førerkollisjonspute - en S-klasse - forlot Mercedes-fabrikken i Sindelfingen. 12 år etter - i 1992 - ble førerkollisjonsputen standardutstyr i samtlige Mercedes-Benz-modeller.

Titusenvis av menneskeliv spart

Kollisjonsputen er sammen med sikkerhetsbeltet og antiskrens-teknologien (ESP) uten tvil blant bilhistoriens aller viktigste sikkerhetsrelaterte nyvinninger. Ifølge Mercedes-Benz har kollisjonsputen siden starten reddet mer enn 28.000 liv bare i USA. For å sette dette tallet i perspektiv, kan vi nevne at dette er ganske nøyaktig like mange mennesker som det bor i den norske byen Halden.

Vi har ikke tilgang til tall for resten av verden, men tror nok at man med utgangspunkt i de ovenstående tall trygt kan hevde at kollisjonsputen på verdensbasis har reddet titusenvis av liv.

Les masse mer om kollisjonsputens historie her.

Dårlig start

Fører- og passasjerkollisjonspute Foto: Illustrasjonsfoto/Mercedes-Benz Vis mer


Historien om kollisjonsputen startet allerede tidlig på 1950-tallet, da bilindustrien - deriblant den amerikanske - begynte å se nærmere på ideen om oppblåsbare innretninger som kunne beskytte bilføreren.

Amerikanerne var tidlig ute med prøveserier, der kollisjonsputer ble forsøkt brukt som erstatning for bilbelter. Dette gikk imidlertid ikke spesielt bra, blant annet kom det opp påstander om at kollisjonsputer hadde drept bilpassasjerer.

250 kollisjonstester

De amerikanske bilprodusentene mistet derfor initiativet og deres problemer satte en støkk i alle som arbeidet med tilsvarende teknologier. Selv om Mercedes-Benz for alvor startet sitt kollisjonsputearbeid så tidlig som i 1967, skulle det derfor ta mange år før de tok sjansen på å lansere sin løsning. For å være bombesikre på at teknologien skulle fungere, gjennomførte Mercedes-Benz blant annet 250 fulle kollisjonstester og 2.500 tester der bilseter, ratt og kollisjonsputer ble plassert på bevegelige rigger.

Kom i 1980

Starten på det hele Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Først 13 år senere, i 1980, følte altså Mercedes-Benz seg sikre nok på teknologien til å lansere oppfinnelsen, som fikk navnet airbag. Samtidig introduserte Mercedes-Benz, som første bilmerke, pyrotekniske beltestrammere.

Den rattmonterte kollisjonsputen fikk altså sin premiere i den tidens S-klasse (126-serien) og kostet 1.525 tyske mark som ekstrautstyr (omkring 780 euro eller snaue 7.000 kroner, som var mye penger den gangen).

SRS

Dermed gikk startskuddet for teknologien som la grunnlaget for dagens kollisjonsputer, eller SRS (Supplemental Restraint System, "Supplerende oppfangingssystem") som de offisielt kalles. Siden den gang er selvsagt airbag-teknologien kraftig forbedret og videreutviklet. Blant annet er dagens kollisjonspute-enheter betydelig mindre plasskrevende enn de første utgavene.

Passasjer, side og hode

I dag er de aller fleste nye biler utrustet med to frontkollisjonsputer, to sidekollisjonerputer foran og hodekollisjonsputer som dekker begge seterader. Denne bilen er også utrustet med sidekollisjonsputer bak, noe som foreløpig er relativt sjeldent. Foto: Mercedes-Benz Vis mer


I 1988 kom passasjer-kollisjonsputen og i 1995 kom de første sidekollisjonsputene. I 1998 kom hodekollisjonsputene, som også er kjent som kollisjonsgardiner. Dette året introduserte Mercedes-Benz i tillegg såkalte adaptive frontkollisjonsputer. Disse kunne utløses i to trinn, avhengig av kraften i den aktuelle kollisjonen.

Og enda flere varianter

Da Toyota introduserte sin nye Avensis i 2003, ble verden gjort oppmerksom på nok en ny oppfinnelse - knekollisjonsputen. Denne er plassert under rattet og er ment å beskytte førerens ben. I 2004 kom Citroën med den asymmetriske kollisjonsputen, etterfulgt av Lexus med sin tokammerkollisjonspute i 2006. Og i 2008 introduserte Toyota både bakrutekollisjonsputen og setekollisjonsputen.

Og vi har garantert ikke sett slutten på airbag-kappløpet. Lexus jobber for tiden med en baksetekollisjonspute, mens Ford lover å snart introdusere bilbeltekollisjonsputer.

I denne artikkelen kan du lese mye mer om alle de ulike kollisjonsputene som finnes på markedet i dag.

Les også:

  • Ford med ny kollisjonspute-teknologi (bilbeltekollisjonsputen)
  • Lexus med ny kollisjonspute-teknologi (tokammerkollisjonsputen)
  • Lexus med ny kollisjonspute-teknologi (tokammerkollisjonsputen)
  • Baksetet ikke lenger tryggest
  • De sikreste og farligste bilene
  • De sikreste barnesetene
  • DinSide Motors juveler