Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla MotorsVis mer

Fantastisk el-bil fra Tesla

Her ser du en bilrevolusjon - Teslas kommende familiesedan, Model S.

I fjor høst fikk vi anledning til å prøvekjøre noe av det mest spennende bilverdenen har å by på i dag, nemlig Tesla Roadster, den elektrisk drevne sportsbilen. (Se lenke til artikkel om denne opplevelsen nederst).

Mazda-designer

Vi visste allerede da at firmaet Tesla planla å lansere en familiesedan, også den elektrisk drevet, og at kravspesifikasjonen var uendelig mer krevende enn noe av det som er elektrisk blant dagens biler kan svare til. Den fikk også et navn: Model S. Siden da har finanskrisen gjort at Tesla har kommet i trøbbel og måttet ty til nedbemanning og søknad om støttepakker. Men den nye toppsjefen, Elon Musk, har slett ikke gitt opp, noe bildene vi ser her beviser. Tesla ansatte Mazdas tidligere sjefsdesigner (En viss likhet med Mazda 6 er kanskje ikke helt tilfeldig - ispedd et hint av Jaguar XF).

Kjørbar i dag

Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
DinSide har prøvekjørt Teslas elektriske sportsbil - og vi ble imponert! Foto: Knut Moberg
Nikola Tesla - avbildet på en serbisk pengeseddel Foto: Serbias sentralbank
Teslas utsalg i California Foto: TESLA MOTORS

Torsdag 26. mars 2009 ble Model S avduket i California, og Musk kunne vise at prototypen er kjørbar. Han kunne også bekrefte at produksjonsbilen vil bli så å si identisk med bilen vi ser på bildene.


Bra rekkevidde

Spesifikasjonene er egnet til å imponere: Standard rekkevidde, avhengig av størrelsen på batteripakken, skal være fra 260 og opptil 480 kilometer mellom ladinger, og hurtiglading på 45 minutter skal være mulig. Som tilvalg skal det bli mulig å få ekstra batteripakke og rekkevidde på opptil 960 kilometer. Vi antar imidlertid at dette vil gå ut over passasjer/bagasjeplass.

Plass til syv

Og plass er det masse av: Bilen har i standard utførelse plass til fem voksne og to barn - to hjelpeseter bakerst i bilen sørger for det. Attpå til hevder Tesla at det er meget god bagasjeplass i bilen. Vi har ikke fått oppgitt bilens dimensjoner, men at bilen er større enn den ser ut på bildene er uunngåelig. De svære 21-tommers felgene kan bidra til den optiske illusjonen.

Kjapp på veien

På veien går det unna. Effekt og dreiemoment har vi ingen opplysninger om, og de er antakelig ikke fastspikret ennå. Men Musk hevder at bilen skal greie 0 til 100 på litt i overkant av seks sekunder og en toppfart i overkant av 200 km/t.

Se den kjøre her:


Rimelig!

Og prisen? Tesla har annonsert en veiledende pris på 57.400 dollar. Fra det kan trekkes en støtte som den amerikanske staten bidrar med for miljøvennlige biler. Da blir prisen rett under 50.000 dollar. I og med at denne typen bil slipper unna avgiftene her til lands burde ikke bilen i teorien koste mer enn 400.000 kroner i Norge. Det ville i så fall være meget billig når man ser på ytelser og miljøgevinst.

Garantier

Et viktig punkt er selvsagt garantiordningene, og her antydes full garanti på batteripakken på syv til ti år, mens selve bilen vil ha en garanti på tre til fire år, varighetene avhenger av kjørelengde.

To år til produksjon

Men alt er ikke klappet og klart. Nå gjenstår det å håpe at Tesla greier å bekrefte realiteten av spesifikasjonene og at de får i orden finansieringen som skal gjøre det mulig å produsere bilen i de 20.000 eksemplarene årlig som er planlagt. Produksjonsstart er programmert til 2011 - altså om cirka to år.