Fantastisk diesel-motor til Norge

Toyota beviser nok en gang at de er langt fremme på motorteknologi-fronten. Den japanske gigantens nye dieselmotor imponerer.

REN: Toyotas ingeniører demonstrerer hvor ren D-CAT-motoren er ved å holde lommetørkler foran eksosrøret til en ordinær Avensis D-4D og en D-4D D-CAT. Vis mer

Fantastisk diesel-motor til Norge

  1. Fotoalbum


Den 1. januar 2005 trer miljøkravet EU4 i kraft. Etter denne datoen vil det ikke bli mulig å typegodkjenne biler som ikke tilfredsstiller EU4-kravene i Europa. Sammenlignet med dagens EU3-krav innebærer EU4 for dieselmotorenes vedkommende en halvering av nitrogenoxid- (NOx) og partikkelutslippene.

Først ute

Men EU4 var åpenbart ikke noen uoverkommelig utfordring for Toyota. For allerede i sommer, da nye Toyota Avensis ble introdusert her i landet, var den tilgjengelig med en ny dieselmotor, D-4D. Denne tilfredsstiller EU4-kravene fullt ut og er dermed den første EU4-dieselen i handel i Europa.

Men Toyota gir seg altså ikke med det. Allerede til neste år kommer Toyota Avensis D-4D D-CAT. D-CAT er en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technologies og er en betegnelse på en ny treveis NOx-lagringskatalysator.

90 prosent reduksjon

GJENNOMTENKT: D-CAT er fullstendig vedlikeholdsfritt. Vis mer


Når D-CAT kombineres med den allerede rene D-4D motoren, blir resultatene imponerende. D-CAT sørger for at D4-D motoren reduserer utslippene av NOx med ytterligere 50 prosent og partikkel-utslippene med utrolige 90 prosent. Dermed er denne dieselmotoren den uten sammenligning reneste dieselmotoren på markedet.

Noe dyrere, litt tørstere

Detter høres nesten for godt ut til å være sant, ikke minst for mennesker med luftveislidelser. Er det ikke noen ulemper med D-CAT? Jo, et par er det. For det første vil en Avensis med D-CAT blir 7-8.000 kroner dyrere enn en ordinær D-4D. I tillegg vil dieselforbruket øke med et par prosent. Det kan også nevnes at systemet stiller krav til lavt svovelinnhold i dieselen, noe som betyr at D-CAT ikke vil bli solgt i alle land.

Vedlikeholdsfritt

NESTE ÅR: Toyota Avensis D-4D D-CAT vil bli tilgjengelig i Norge til neste år. Vis mer


Men bortsett fra dette, er D-CAT genialt. Systemet er blant annet fullstendig vedlikeholdsfritt. Og motorens ytelser påvirkes omtrent ikke. Effekten er fortsatt 116 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er fortsatt 280 Nm. Den eneste forskjellen er at maksimalt dreiemoment først oppstår ved 2.200 o/min, til forskjell fra enn ordinær D-4D-motor, som produserer maksimalt dreiemoment ved 2.000 o/min.

Demobil i høst

Et demonstrasjons-eksemplar vil ankomme Norge allerede i løpet av høsten, men den som er på jakt etter en Avensis D-4D D-CAT må vente til neste år. Da vil den norske importøren ta inn et begrenset antall biler.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • Lansering: Toyota Avensis 1
  • Lansering: Toyota Avensis 2
  • Opel i mål med EU4-diesel
  • Mer diesel og firehjulstrekk
  • Gjerrigknarkene
  • Store utfordringer for motorprodusentene
  • Flere velger diesel
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder