Familiebil og miljøvidunder

Ny tolkning av en av Renaults spesialiteter: Den fleksible familiefrakteren.

Som et mer personbil-aktig alternativ til minibussen eller de såkalte minivans, ble flerbruksbilen oppfunnet en første gang på 1950-tallet med biler som Fiat Multipla og Lloyd LT 600.

80-tallskonsept

Tidlig på 80-tallet ble formelen hentet frem igjen. I USA var det Dodge med Voyager - og etterhvert Grand Voyager, (som også kom i variantene Chrysler Voyager og Plymouth Caravan), som gjenoppfant konseptet; i Europa var det Renault, som lanserte Espace i 1984, få måneder etter at Chrysler-konsernet hadde lansert Voyager. Men Espace-ideen og den grunnleggende designen hadde oppstått allerede i 1978.

Futuristisk

Renault har gjort MPVen (flerbruks- og fleksibilen) til en av sine spesialiteter, og det er derfor ikke overraskende at de på bilutstillingen i Paris i høst vil vise en futuristisk tolkning av temaet. Denne heter Ondelios og fremstår som en tidsriktig og miljøbevisst skapning med noen designhint til tidligere tider (spesielt fronten, som kan minne om en modernisert Tatra). Denne bilen leder også tankene mot Spykers spektakulære "Paris-Peking"-konsept som vi så første gang på Genève-utstillingen i 2006.

Ekstreme detaljer

Foto: Renault Vis mer

Familiebil og miljøvidunder

  1. Ondelios: Store bilder


Renault Ondelios er 480 centimeter lang og 160 centimeter høy. Spesielt er at konseptet har diode-hovedlykter og måkevingedører. Hjulene er ekstreme; felgene er syv-ekede 23-tommere - noe det er lite sannsynlig vi kommer til å få se på en serieprodusert Renault-flerbruksbil.

Seks-seter

Bilen har tre seterader, med to individuelle sittepasser på hver. Ondelios er altså ingen syvseter men prioriterer den individuelle sittekomforten. Interiøret er ellers klassisk konseptbil - det vil si futuristisk og lekent, med innovative linjer og lek med nye typer kombinasjoner av former og materialer. Samsung har utviklet en mobiltelefon som er en integrert del av bilens kommunikasjons-system; den gjennkjenner føreren og overfører dennes data til bilens interne systemer slik at seteinnstillinger, musikkutvalg og lignende forhåndsinstilles idet bilen åpnes og gjøres klar for start.

Kraft-hybrid

Foto: Renault Vis mer


Sportslige ytelser (0 til 100 på 7,8 sekunder) skal gå hånd i hånd med utslipp omtrent som en sparebil som dagens VW Golf BlueMotion - 0,45 liter på mila og 120 gram Co2 per kilometer. Hemmeligheten ligger i en hybridløsning som kombineres med delvis firehjulsdrift. En elektromotor på 20 kW er nemlig plassert på hver aksel. Den på bakakselen griper inn hvis det elektroniske antiskrens-systemet (ESP) oppdager behov for drift på bakakselen. Batteripakken (litium-ion), veier 50 kilo, har en størrelse på 40 kubikkdesimeter og kan forsyne fire kWh.

Dette elektriske systemet supplerer bilens hoved-drivkilde, som er en sprek versjon av den kjente toliters dieselmotoren man finner i dagens Grand Espace, men med 205 hestekrefter istedet for 175. Dreiemomentet på denne sterke og kultiverte motoren når maksimalt 450 newtonmeter fra 1.700 til 3.800 omdreininger. Girkassen er en dobbeltkløtsj-automat med syv trinn.

Overskuelig fremtid?

Bilen kommer nok ikke til å komme i produksjon slik den er. Renaults designsjef Patrick Le Quément (mannen som i sin tid designet Ford Sierra i 1981), sier at Ondelios hinter om hva bilen kommer til å være i mellomsiktig fremtid.

  • Se store bilder her!