Foto: Chevrolet
Foto: ChevroletVis mer

Familiebil med ultra-lavt forbruk

GM forbereder en fleksibilvariant av Volt.

Hils på Crossvolt - eller hva nå navnet på denne flerbruksbilen måtte bli. (GM har søkt registrert navnet som varemerke, men de har også søkt om registrering av "Chevrolet Amp" og "Chevrolet Strobe").

Voltec

Bilen er en demonstrasjon av mulighetene til den såkalte Voltec-plattformen som tjener som basis for elbilene med rekkeviddeforlenger fra General Motors, Chevrolet Volt og Opel Ampera. Konseptbilen er en fleksibil-versjon av Volt og heter i konseptformen vi ser her - og som ble vist i Beijing i fjor, Volt MPV5. Mer om Volt kan du lese her: Er denne bilen en bløff?

El-krefter

Chevrolet Volt var den første Voltec-baserte bilen på markedet, og Opel Ampera, Europa-utgaven av Volt, lanseres i disse dager. Det dreier seg om elbiler av en hybrid type, men hjulene drives alltid av strøm. Elmotoren i denne familiebilen yter 150 hestekrefter og skal fint greie å gi bilene de nødvendige ytelser på vei takket være solid og tidlig tilgjengelig trekkraft (opp til 370 newtonmeter). Toppfarten er cirka 160 kilometer i timen. Volt MPV5 er forhjulsdrevet og det er foreløpig usikkert nøyaktig hva slags klassifisering denne typen bil får, og dermed hvordan avgiftsbildet blir.

Les mer om dette her: Opel Ampera er død (men gjenopplivingsforsøk pågår), og her: Nytt håp for miljøbilene.

Bildene viser konseptversjonen, Volt MPV5

Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet



Elmotor og hjelpemotor

I motsetning til rene elbiler basert kun på batterier til energilagring - eller brenselceller - er dette nemlig en type elbil som i tillegg er utstyrt med en forbrenningsmotor som kalles "range extender" eller rekkeviddeforlenger. Litiumion-batteriets kapasitet er begrenset til 16 kWh, hvilket skal gi en rekkevidde på vel 50 kilometer i Volt MPV5 (over 60 i sedanversjonen). Dette er tilstrekkelig for de fleste pendlere og de aller fleste bilturer holder seg innenfor denne rekkevidden. Det skal ta cirka fire timer å lade batteriene på et vanlig 240-volts uttak.

Over femti mil

Men for at bilen skal kunne tilbakelegge lengre turer har man altså hjelpemotoren. Det er en 1,4-liters bensinmotor som ikke driver hjulene, men kun fungerer som generator. Dermed kan bilen totalt tilbakelegge over 50 mil på strøm før det må fylles opp. ("Range extenderen" gir 482 kilometer ekstra). Noen forbruks- eller utslippstall har vi ikke fått oppgitt. Imidlertid har Chevrolet Volt under testkjøring greid seg med i underkant av 0,2 liter per mil, så at forbruket blir oppsiktsvekkende lavt for denne typen bil er klart.

Fleksibil på amerikansk

Som vi ser dreier det seg her om en romslig familiebil av fleksi-typen. Chevrolet kaller den en crossover. Størrelsesmessig er den sammenlignbar med fleksibiler vi kjenner i Europa - den er litt større enn en VW Touran og på størrelse med biler som Mazda 5, Toyota Verso, Citroën Grand Picasso og Peugeot 5008. I USA plasserer den seg mellom MPVene HHR og Orlando fra samme produsent. MPV5 er 459 centimeter lang, 187 centimeter bred og 161 centimeter høy. Det er ingen syvseter, men nøyer seg med to seterader. Den har imidlertid et stort bagasjerom bak annen seterad, og dette kan selvsagt også utvides ved å felle ned baksetene.

DinSide omtalte Volt MPV5 første gang i april 2010.