<b>BESTSELGER PÅ STRØM:</b> Slik ser den nye, elektriske versjonen av VW Golf, e-Golf, ut. Norges mest solgte bil de senere årene kommer nå i elektrifiserte varianter. Foto: KNUT MOBERG
BESTSELGER PÅ STRØM: Slik ser den nye, elektriske versjonen av VW Golf, e-Golf, ut. Norges mest solgte bil de senere årene kommer nå i elektrifiserte varianter. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Fakta om Volkswagen e-Golf

BERLIN (DinSide Motor): Nå får Nissan Leaf sin hittil farligste konkurrent. Vi er på lanseringen.

Det er først tirsdag formiddag vi får kjøre nyheten, men vi har en del informasjon allerede nå.

Vi har tidligere annonsert ankomsten av Volkswagen e-Golf, og den ble revet unna som det berømmelige varme hvetebrødet så snart den kom i salg.

Og det skal sies at det ser ut til å være en riktig så attraktiv pakke Volkswagen har gjort klar til norske elbil-kjøpere.

Men er alt bare fryd og gammen?

Leaf-konkurrent

I utgangspunktet er ikke Golf særlig forskjellig fra Nissan Leaf når vi ser på teknologien: Elmotor på 115 hestekrefter (Leaf: 111), Dreiemoment på 270 newtonmeter og en ganske kjapp 0-100-tid på 10,4 sekunder.

Bilen er utstyrt med en litiumion batteripakke og rekkevidden oppgis til 190 kilometer maks.

LANSERES I BERLIN: VW e-Golf blir en viktig modell for den norske importøren og kan hjelpe Volkswagen til å befeste sin lederstilling i 2014. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det har den seneste tiden versert rykter om begrensede lademuligheter og svakhet ved oppvarmingsmuligheter om vinteren, som har gjort at vi stilte noen spørsmål potensielle kunder må ha svar på.

Testet: Ford Focus Electric

Hva sier så Volkswagen om:


- ladetidene
- rekkevidden
- oppvarming om vinteren
?

De detaljerte tekniske data er kommet oss i hende og vi presenterer her de første opplysningene mange har gitt uttrykk for å savne hittil.

Slutt på gratis parkering

Ladetider

Ladetidene som oppgis av VW er 13 timer med 2,3 kW AC – lading (10 ampère kurs), åtte timer med 3,6 kW AC – lading (16 ampère kurs) og en halv time til 80 prosent kapasitet med DC hurtiglader (40 A).

Bilen leveres ikke med innebygd lader, ei heller med 3-fas lading. Standardutstyr for lading er:

  • Normalladeinntak (CCS) Type 2 AC 3,3 kW
  • Hurtigladeinntak (CCS) Type 2 DC 40 kW (Standard i Norge, ikke i Tyskland)
  • Ladekabel til Schuko stikkontakt 10 Ampère ("vanlig husholdningsstikkontakt")
  • Også spesifikt for Norge: Ladekabel CCS Mode 3 Type 2 16 Ampère (for såkalt "Wallbox" eller proprietært el-opplegg)

BESTSELGER PÅ STRØM: Slik ser instrumentene ut i Volkswagen e-Golf. Norges mest solgte bil de senere årene kommer nå i elektrifiserte varianter. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Rekkevidder

Rekkevidden i henhold til den såkalte NEFZ – syklusen (EU), oppgis til 190 kilometer under optimale forhold. Men Volkswagen innrømmer at rekkevidden i praksis vil befinne seg et sted mellom denne verdien og 13 mil sommerstid – ved vanlig kjøring – og mellom 10 og 13 mil vinterstid.

Kulda kan halvere rekkevidden

Varme?

Produktsjef Jan Tore Kopperud hos importøren Harald A. Møller, med ansvar for Golf-familien, bekrefter at oppvarmede forseter er standard, men at det ikke er lagt opp til varme i baksetene. Varme i rattet vil først bli tilgjengelig fra sommeren av.

Vi sparte 200 kroner dagen med VW e-Up!

Ingen panikk

STORFORNØYD: Kommunikasjonssjef hos Volkswagen, Anita Svanes, har ikke merket noe til avbestillings-rush på e-Golf. Foto: VW Vis mer


Den siste tiden har det versert rykter om at kunder kansellerte sine bestillinger av e-Golf da de fikk vite at varmeapparat med varmepumpe ikke vil bli tilgjengelig før på senere leveringer av den nye modellen.

Informasjonssjef hos Volkswagen, Anita Svanes, kan ikke bekrefte noe slikt frafall etter å ha forhørt seg hos ordreavdelingen. Det er ifølge avdelingen lagt inn over 1.680 bestillinger i skrivende stund, hvorav over 900 kontrakterte.

Kopperud bekrefter overfor DinSide at varmepumpe først vil komme som ekstrautstyr på e-Golf fra og med produksjonen som starter i august, i uke 37.

Med andre ord vil de tidlige bilene ikke være utstyrt med dette, og heller ikke kunne få det ettermontert. Prisen på varmepumpe-teknologi som ekstrautstyr er satt til 6.500 kroner.

I praksis kan forskjellen på rekkevidden mellom biler med og uten dette utstyret være på cirka 20 prosent.

Kopperud sier at det ble vurdert om man av den grunn skulle utsette import av e-Golf, men kom til at det var riktig tid å lansere modellen også i Norge, da det ellers ville blitt parallellimportert biler fra utlandet - dårligere utstyrt, og også de uten varmepumpe.

Dessuten tilsier, ifølge produktsjefen, erfaringen med e-up! at varmeapparatet fungerer relativt greit også under norske forhold slik det er.

Svindyre ladekabler

Luksuriøst utstyrt for 244.000 kroner

Når det gjelder tilgjengelig utstyr for øvrig må vi si oss mer enn imponert. Listen over standardutstyr er nesten overveldende.

Her finner vi både navigasjon med stor fargeskjerm, bluetooth og DAB +, antikollisjonssystemer med autobrems, adaptiv fartsholder, LED hovedlys, og selvsagt smarttelefonbetjening for oppvarming, lading, lokalisering av bilen og lignende.

Og listen fortsetter. Det er rett og slett imponerende mye bil for pengene - 244.200 kroner levert Oslo, 6.500 i leveringstillegg til Oslo, for eksempel.

Vi kommer tilbake med ny rapport så snart vi har prøvekjørt bilen, hvilket er nært forestående.

NÅ OGSÅ SOM ELBIL: Volkswagen e-Golf tilbyr svært mye utstyr for pengene. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer