Fakta om Gallup Bilindeks 2006

Vis mer


Gallup Bilindeks har vært gjennomført siden 1996. Datagrunnlaget for årets undersøkelse består av alle som kjøpte nybil i 2005. Rundt 9.000 personer ble spurt, mens snaue 5.500 personer avga svar.

Målet med undersøkelsen er å "se hvordan ulike bilmerker er rangert i folks hoder utfra deres holdninger til bilene og hvordan de faktisk handler." Undersøkelsen bygger på fem undernivåer (omskrevet av DinSide):

1) Kjennskap til merket
2) Totalinntrykk av merket
3) I hvilken grad merket er blant dem som ble vurdert
4) Om merket faktisk ble valgt
5) Merkets profil

I årets undersøkelse var 24 merker involvert. Nye av året er Chevrolet (tidligere Daewoo), Daihatsu, Kia og Land Rover. Chrysler, Fiat, Rover og Seat har vært med i tidligere undersøkelser, men var ikke med i Bilindeks 2006.

Kilde: Gallup Bilindeks 2006