<B>IKKE RASKEST I GATA:</B> Denne "sportsbilen" er ikke hva den gir seg ut for å være - så langt derifra. Foto: Produsenten
IKKE RASKEST I GATA: Denne "sportsbilen" er ikke hva den gir seg ut for å være - så langt derifra. Foto: ProdusentenVis mer

Fahrradi er en ekte muskelbil

Men hestekreftene i denne "bilen" kommer ikke fra en mekanisk motor. De kommer fra mennesker.

Du hører det umiddelbart når du sier det høyt: Fahrradi. Som når en to-åring blir bedt om å si "Ferrari". Det er ikke en tilfeldig sammenlikning, for selv om denne bilen ved første øyekast ser ut som noe som kunne vært parkert i en garasje på Oslo Vest, hører den mer hjemme på en lekeplass - eller på et museum.

Fahrradi Farfalla FFX er bygget av østerrikeren Johannes Langeder, og som de blant annet altfor tynne hjulene avslører, er nemlig en tråsykkel eller tråbil kamuflert som ganske dyr sportsbil. "Fahrradi" er en kombinasjon av åpenbare Ferrari og det tyske ordet for sykkel - fahrrad, og viser med det at bakmennene er minst like opptatt av å underholde som de er av biler - eller sykler.

To hestekrefter

Det er ikke første gang Langeder bygger en kamuflert sportsbil, han vakte berettiget oppsikt med Ferdinand GT3 RS, som er bygget over samme lest.

Det er plass til to personer i bilen, men begge må stå for motorkraften - ved hjelp av pedalene. Den enorme motoren i en Ferrari Enzo eller Ferrari FFX yter mellom 650 og 800 hestekrefter, mens man her er prisgitt kondisjonen til de som sitter bak styret. Selve sykkelen er laget av sammensveisede aluminiumsrør, som tilsammen utgjør et slags bilchassis. Bilen har både gir (hele 11 av dem) og fire sykkelhjul, i tillegg til rundt 200 LED-lys, som sørger for at bilen også kan brukes for på kveldstid.

TRÅKIG: Innsiden på denne "bilen" er ikke helt som forventet. Foto: Produsenten Vis mer


Kunst

MT Racing er navnet Johannes Langeder og hans kumpaner har valgt for noe som er like mye et kunstprosjekt som et forsøk på å lage en miljøvennlig Ferrari-klone, men det skal likevel Langeder ha: Han ønsker ikke å gjemme bort bilen i et galleri. Det gjøres et poeng av at bilen(e) MT Racing produserer skal brukes ute blant vanlig trafikk, til tross for at det er fotgjengere og andre syklister som blir de største fartskonkurrentene.

Fahrradien står i disse dager utstilt på Lentos kunstmuseum i Linz, Østerrike, der den blir stående til og med 4. juli. Det er uvisst om kunstneren har planer om å selge kunstverket, og eventuelt hvilken pris han kan tenke seg, men vi tviler det blir helt på nivå med de mange millionene en må ut med for å hanke inn en Enzo. Kunstmarkedet går riktignok på steroider til tider, men et sted går nok grensa.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
IKKE RASKEST I GATA: Denne "sportsbilen" er ikke hva den gir seg ut for å være - så langt derifra. Foto: Produsenten
TRÅKIG: Innsiden på denne "bilen" er ikke helt som forventet. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Se flere bilder av bilen her: