Vis mer

Færre velger dieselmotor

Den store bilavgiftreformen 1. januar 2007 førte til at det norske dieselbilsalget eksploderte. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser imidlertid at bensinbilene sakte men sikkert blir mer populære igjen.

For bare ti år siden, i 1998, valgte hele 93,2 prosent av norske nybilkjøpere en bil med bensinmotor. Dieselandelen av det norske nybilsalget utgjorde med andre ord latterlige 6,8 prosent.

På denne tiden startet imidlertid "den store dieselrevolusjonen". Denne omveltningen hadde sin bakgrunn i en hel rekke teknologiske nyvinninger, deriblant direkte innsprøytning, såkalt common-rail-teknologi, og turboladere med variabel turbingeometri. Sammen sørget disse teknologiene for at dieselmotoren fikk stadig høyere dreiemoment og effekt, samtidig som den ble gjerrigere og mer stillegående.

Økt dieselandel

Dette faktum ble registrerte av norske nybilkunder og stadig flere valgte utover 2000-tallet å satse på diesel. I 2001 var dieselandelen kommet opp i 13,3 prosent, nesten det dobbelte av hva den hadde vært fire år tidligere. I 2004 var den opp i 28,1 prosent, nok en dobling, og i 2006 valgte hele 48,3 prosent - nesten halvparten av nybilkjøperne - en bil med dieselmotor.

Nytt avgiftssystem

BENSIN IKKE DØD: Audi er blant bilprodusentene som har satset tungt på bensinmotoren de siste årene. Direkte innsprøytning, turboladere, kompressorer og variable ventilløft er blant teknologiene som er tatt i bruk. Her en Audi A3 1.4 TFSI. Den lille turbomotoren produserer 125 hestekrefter og hele 200 newtonmeter. Vis mer

Hva med deg?

Hvilken motorteknologi foretrekker du? (Avsluttet)
Bensin(58%) 2284
Diesel(42%) 1636
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og så, den 1. januar 2007, gjennomførte myndighetene en omfattende revisjon av det norske bilavgiftssystemet. Avgiftskomponenten slagvolum ble erstattet av CO2-utslipp, noe som favoriserte de gjerrige dieselmotorene. Resultatet var en dieselbil-eksplosjon. Da 2007-statistikken ble offentliggjort, viste det seg at dieselandelen hadde kommet opp i hele 74,3 prosent, noe som betød at nesten tre av fire nybilkunder hadde valgt å satse på dieselmotor.

Sakte, men sikkert tilbake

Siden den gang har imidlertid dieselandelen sakte, men sikkert gått tilbake. I fjor ble dieselandelen 72,4 prosent, en tilbakegang på 2,6 prosent sammenlignet med 2007. Og første halvår 2009 endte dieselandelen på 70,7 prosent - tilbake 2,3 prosent i forhold til 2008.

Bedre bensinmotorer

Hvorfor? Vel, vi tør ikke å påstå at vi sitter på noen fasit. Vi kan imidlertid tenke oss at en del bileiere har gått lei av de relativt støyende dieselmotorene, vibrasjonene, dieseleksoslukten, de klissete dieselpumpene og det begrensede turtallsregisteret.

Samtidig har bensinmotorene blitt stadig bedre de siste årene.

For eksempel tilbys stadig flere bensinmotorer med direkte innsprøytning, turbolading og avansert ventilteknologi. Dette har ført til redusert forbruk og reduserte CO2-utslipp, noe som i neste omgang har gitt lavere avgiftsbelastning. Dermed har bensinbilene prismessig blitt mer konkurransedyktige.

Billigere bensin

For eksempel koster en Audi A4 Avant 1.8 TFSI (120 hk bensin) nå 342.000 kroner. Audi A4 Avant 2.0 TDI (120 hk diesel) koster 350.000 kroner, altså 8.000 kroner mer.

Hvilken motorteknologi foretrekker du? Gi ditt svar i vårt avstemmingsobjekt.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • DinSide Motors juveler