FÆRRE BLIR TATT: Flere bilister får med seg at disse står langs veikanten.  Foto: COLOURBOX.COM
FÆRRE BLIR TATT: Flere bilister får med seg at disse står langs veikanten. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Færre blir tatt

Færre blir tatt med dagens vanlige fartsbokser. Dermed kommer neste generasjon.

Fersk statistikk fra Politiet viser at tallet på anmeldte forhold fra ATK har gått betraktelig ned de siste fem årene, og det til tross for at det er dobbelt så mange bilister som faktisk passerer fotoboksene.

Slik unngår du de alvorlige ulykkene

Færre alvorlige forhold

I 2005 ble 7.919 bilister anmeldt for fartsovertredelser etter å ha kjørt for fort forbi en fotoboks. Da ble totalt 87 millioner bilister kontrollert. I 2010 var antallet gått ned til 4.330 anmeldelser, av hele 154 millioner passeringer.

Også antallet bilister som får beslaglagt førerkortet, har sunket betraktelig. Mens dette gjaldt 2.099 sjåfører i 2005, var dette tallet nede i 906 beslag i 2010.

Også den totale overtredelsesprosenten er på veg nedover, fra 0,23 prosent i 2005 til 0,13 prosent i fjor.

Hovedårsaken til denne utviklingen, er ifølge politiinspektør Jan M. Guttormsen økt bevissthet rundt fotoboksene.

- Flere er åpenbart oppmerksomme på boksene, enten ved at de ser skiltene eller at de har GPS-varsling i bilene, sier Guttormsen.

Det er de alvorlige overtredelsene som går ned, mens det totale antallet fartsoverskridelser ligger relativt jevnt i femårsperioden. 2006 var året det ble tatt flest totalt sett, med 267.000 overtredelser. I forhold til antall kontrollerte bilister er likevel 2005 året med flest overtredelser.

Verdens dyreste fartsbot?Kjøretur til 14.000.000 kroner

Ønsker økt gjennomsnittsmåling

I 2009 innførte Vegvesenet streknings-ATK som fartskontroll på tre strekninger, nærmere bestemt Bamble, Dovreskogen og Alvdal. I 2010 ble det registrert totalt 4.372 overtredelser på disse tre strekningene, mot 1.315 overtredelser i den perioden dette var i drift i 2009.

Streknings-ATK går ut på at to fotobokser registrerer og fotograferer alle biler som passerer. En datamaskin regner ut om bilisten har kjørt for fort mellom de to målepunktene, og hvis det er tilfellet, overføres blidene til politiets ATK-senter.

Statens vegvesen analyserte nylig dataene fra de tre forsøksstrekningene, og mener denne typen fartskontroll gir forventet fartsreduksjon og økt trafikksikkerhet.

Samferdelsdepartementet vurderer derfor bruk av streknings-ATK på 11 nye strekninger i løpet av 2011. Og det stopper ikke der heller:

Samferdselsetaten har tidligere uttalt at streknings-ATK bør være på inntil 40 strekninger, inkludert de 11 som kommer i løpet av 2011.

Test: Dingsen som avslører fotoboksen