<b>VARSLER OM KONTROLLER:</b> Nå etablerer det seg varslingstjenester for politi-, vegvesen- og tollkontroller, på Facebook. Foto: Kristin Sørdal
VARSLER OM KONTROLLER: Nå etablerer det seg varslingstjenester for politi-, vegvesen- og tollkontroller, på Facebook. Foto: Kristin SørdalVis mer

Facebookgrupper advarer mot kontroller

UP synes ikke noe om Facebook-sidene som varsler om blant annet politikontroller.

Facebook-grupper advarer mot kontroller i regi av Politiet, Tollvesenet og Statens vegvesen. Det er ikke UP overvettes begeistret for.

– Vi synes ikke noe om det, sier UP-sjef Runar Karlsen til DinSide.

Han sier at UP med sin metode og tilstedeværelse ønsker å forebygge hastighetsovertredelser og ulykker på veiene, og at slike varslingstjenester på mange måter undergraver dette.

– Den preventive effekten av uforutsette kontroller er at mange vil holde fartsgrensene. Når det varsles, kan man beregne det, og det kan gi et incitament til å kjøre fortere, som igjen kan føre til trafikkulykker. Det kan også føre til at noen fristes til å kjøre i rus, for dersom de vet at det er kontroll så hadde de kanskje ikke turt det, sier Karlsen til DinSide.

Trapster er en annen kontrollvarslingstjeneste: En app som baserer seg på brukerregistrert varsling av fartskontroller

Ikke 100 prosent

Karlsen i UP sier til DinSide at det dessuten ikke er mulig å vite om alle kontrollene med 100 prosent sikkerhet, og at brukerne derfor kan bli forledet av slike varslingssystemer.

– Vi har jo mye sivile tjenestebiler ute også, 25 prosent av vår innsats er sivile biler, og de er det svært få som fanger opp, sier Karlsen.

Varslingssidene omfatter også kontroller i regi av Tollvesenet og Statens vegvesen. Eivind Kloster-Jensen, avdelingsdirektør i kontrollavdelingen i Toll- og avgiftsdepartementet, sier til DinSide at de ser at slike varslinger kan ha en viss effekt, men at du ikke skal føle deg for sikker.

– Vi mener egentlig ikke så mye om de tingene her, men det er klart at en nettside som varsler på den måten regner vi med har en viss preventiv effekt, sier Eivind Kloster-Jensen, avdelingsdirektør i kontrollavdelingen i Toll- og avgiftsdepartementet til DinSide.

– Videre så har vi i tillegg mobile kontrollgrupper, så det er ikke mulig å fullt ut varsle hvor Tollvesenet har kontroller, understreker Kloster-Jensen.

Nå får også Tollvesenet utrykningskjøretøy med blålys

– Ikke stor effekt

Ifølge Karlsen kan de heller ikke se at slike varslingssystemer har den helt store effekten.

Dette begrunner han med at det er en økning i trafikkovertredelser og at de beslaglegger cirka 5.000 førerkort hvert år - en trend som er stabil.

– Vi kan ikke se at det har hatt en voldsom effekt, da hadde jo tallene gått voldsomt ned, og det har de ikke, understreker Karlsen.

Se de nye UP-bilene

Sikkerhetsrisiko

Karlsen i UP bemerker også sikkerhetsrisikoen som ligger i å bruke slike tjenester fra bilen.

– Det er også forbundet en viss risiko ved selve varslingssystemet, da mange nok leser og sender meldinger når de kjører. Dette er en utfordring for trafikksikkerheten, sier Karlsen.

Han forteller at han har lest innleggene på de omtalte Facebookgruppene som advarer mot trafikkkontroller.

– Det virker også som mange har et veldig godt motiv, hvor det ligger gode tanker bak, men som ikke helt ser effekten av det de er med på, sier Karlsen.

– Det viktigste målet for oss er jo å få ned farta, ikke å "ta" flest mulig. Det som jeg også ser, er at det varsles flere kontroller enn det faktisk er, sier Karlsen.

UP varsler selv om kontroller på sine Facebooksider og på Twitter, det samme gjør Statens vegvesen om trafikkontroller.

– Det har vi gjort, men da har vi en regi på det, da har vi styringen, sier Karlsen.