<B>SPEILVENDT:</B> Chevy Cruze ser ikke ut som noe høyteknologisk transportmiddel på utsiden, men skinnet bedrar. Nå kommer sedan-utgaven blant annet med Facebook i <I>speilet</I>. Foto: General Motors/Chevrolet
SPEILVENDT: Chevy Cruze ser ikke ut som noe høyteknologisk transportmiddel på utsiden, men skinnet bedrar. Nå kommer sedan-utgaven blant annet med Facebook i speilet. Foto: General Motors/ChevroletVis mer

Facebook-speilet er for de virkelig utålmodige

Vi visste at bilen var et statussymbol. Vi visste ikke at General Motors ville ta det så bokstavelig.

Selv om du ikke bryr deg om det amerikanerne kaller fotball, finnes det én ting som samler TV-seerne under Superbowl: reklamepausene. Det vil se, du får jo ikke sett dem på direkten, men det er derfor vi har Internett.

Og der TV-reklamen ellers i året er like ønsket som gnagsår på begge beina, vies de ekstra stor oppmerksomhet under den amerikanske fotballcupfinalen. Den enkle forklaringen er at flere gigantiske merkevareprodusenter debuterer med nye reklamefilmer for nye produkter, som for eksempel General Motors' 2011 Chevrolet Cruze.

Stemmestyrt Facebook

Reklamen i seg selv er ikke oppsiktsvekkende, det er enda en variasjon over boy meets girls-sjangeren. Det som skjer når den mannlige parten setter seg i sin Chevy Cruze er derimot en vaskekte Facebook-debut.

Etter det som viser seg å være det første stevnemøtet ber han, ved hjelp av stemmen, om de siste Facebook-oppdateringene - og han gjør det til kupéspeilet. Speilet svarer tilbake med en litt brokete GPS-stemme (jada, første deit gikk bra).

Teknologien er en del av det såkalte OnStar-systemet, som er en samling digitale verktøy for General Motors og Saab-produserte biler.

Foto: General Motors/Chevrolet
Chevrolet Cruze sedan Foto: General Motors/Chevrolet
SPEILVENDT: Chevy Cruze ser ikke ut som noe høyteknologisk transportmiddel på utsiden, men skinnet bedrar. Nå kommer sedan-utgaven blant annet med Facebook i speilet. Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet
Foto: General Motors/Chevrolet

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

OnStar styrer det meste

Den abonnementsbaserte tjenesten bruker CDMA-mobilnettet til å formidle informasjon om alt fra lufttrykk til drivstofforbruk, i tillegg til navigasjonsbaserte oppgaver som "automatisk kollisjonsrapportering", sporing av bilen ved tyveri og stemmebasert steg-for-steg-navigasjon.

Og nå kan en altså høre de siste Facebokk-statusoppdateringene via speilet, hvor flere av OnStar-funksjonene styres fra.

Det er uvisst om det er mulig å filtrere innholdsrapporten på noe vis, eller om du må høre på alt fra Gowalla-oppdateringer til videolenker og bursdagsrapporter.

Mobiltelefonen er også med

OnStar har også utviklet en egen app for Apples iPhone og iPod Touch, i tillegg til Android-baserte mobiler, der det blant annet er mulig å låse og åpne bildørene fra hvor som helst i verden(!), fjernstarte bilen, og holde seg oppdatert på biltekniske data som lufttrykk, antall kjørte mil per tank, hvor mye drivstoff det er igjen, hvor lenge det er til neste oljeskift og så videre.

Du kan se Superbowl-reklamen for Chevrolet Cruze og Facebook her: