<b>INGEN ENDRINGER:</b> Det blir ingen endringer i bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett, utover forslaget som ble lagt frem 6. mai.   Foto: PER ERVLAND
INGEN ENDRINGER: Det blir ingen endringer i bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett, utover forslaget som ble lagt frem 6. mai. Foto: PER ERVLANDVis mer

Få endringer i bilavgiftene

Forslaget til revidert nasjonalbudjsett ble i dag lagt frem. Dette sies det om bilavgiftene.

Regjeringen innfører ingen endringer i bilavgiftene på det nåværende tidpunktet, utover de forslag som ble lagt frem 6. mai, der samarbeidspartiene KrF og Venstre har samarbeidet om et samlet forslag til endringer.

Regjeringen melder nå at de i stor grad tar utgangspunkt i forslaget fra de to samarbeidspartiene.

Norges finansminister: Siv Jensen la i dag frem forlaget til revidert nasjonalbudsjett for 2015. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Dette betyr at situasjonen i det store og hele blir som vi tidligere har meldt, men endringene vil skje over tid, og dagens melding innebar blant annet følgende ordlyden:

- Det legges opp til å endre engangsavgiften over tid. Effektkomponenten skal fases ut og vektkomponenten reduseres. CO2-komponenten skal økes og være progressiv, og vurderes i sammenheng med endringene i vekt- og effektkomponentene. NOX-komponenten skal beholdes og økes.


Dette vil gi billigere biler

Elbilene


Det skal heller ikke være helt gratis å kjøre elbiler etter 2017.

- Dagens fordeler for nullutslippsbiler må over tid fases ut. Det legges opp til at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler skal beholdes ut 2017, men deretter gradvis fases ut. Årsavgift innføres med halv sats fra 2018 og med full sats fra 2020.

I tillegg foreslås det at fritak for engangsavgift forlenges til 2020.

Fra 1. juli skal det dessuten bli momsfritak for leasing av elbiler.

De samlede inntektene

Engangsavgiften på biler har, som vi tidligere har fortalt, sunket de senere årene, men de samlede statlige inntektene fra kjøretøy og drivstoff har økt.

Regjeringen varsler således endringer og justeringer i avgiften for de forskjellige drivstofftypene, for på den måten skape større rettferdighet og bedre påvirkning i forhold til miljømessige forhold.

Les også: Bilavgiftene raser

Slik har inntektsgrunnlaget sett ut til og med 2014:

SÆRAVGIFTENE: Inntekter fra særavgifter på kjøretøy og drivstoff i perioden 1988 til 2014. Mill. kroner i 2014- priser. Vis mer