Nissans modell er utvilsomt den mest spektakulære - og den kommer med det dekkende navnet Extrem Concept. Den presenteres som noe så (for oss) paradoksalt som en urban rallybil. Det er tydelig at forholdene i Sør-Amerika er noe annerledes enn hos oss.  Foto: Nissan
Nissans modell er utvilsomt den mest spektakulære - og den kommer med det dekkende navnet Extrem Concept. Den presenteres som noe så (for oss) paradoksalt som en urban rallybil. Det er tydelig at forholdene i Sør-Amerika er noe annerledes enn hos oss. Foto: NissanVis mer

Extrem Concept, DCross, BS20X &Co

Nå er det Brasil som er hottest i bilverdenen - i hverfall i noen dager. Bare se her.

Nei, dette var vi altså ikke forberedt på. Første signal kom med saken nyheten om at VW overrasket alle med en ny ultra-kompakt SUV. Hvor? Jo, i Brasil og nærmere bestemt på bilutstillingen i São Paulo. Og det er her det skjer i disse dager.

Her viser vi et knippe av nyhetene som står på standene. Dette er mye mer spennende enn Amazonas eller Copacabana. Vel?

Større enn Russland

Felles for disse nyhetene er at de er utviklet med tanke på et marked i fremvekst - Brasil har faktisk en større økonomi enn den russiske. Det er ventet et nybilsalg på opp mot fire millioner i 2012.

Vi har for øvrig konstatert en kraftig økning av oppmerksomheten rundt bilutstillinger i BRICS-landene og andre markeder i fremvekst de siste årene - de vi særlig hadde fått øynene opp for før vi nå "oppdaget" São Paulo, var Shanghai/Beijing, New Delhi og Moskva.

Ford EcoSport har nylig debutert i produksjonslandet, Brasil. Foto: Ford do Brasil Vis mer


I Brasil produseres helt nye Ford EcoSport

Ekstremt fra Nissan

Det er litt av hvert som vises i São Paulo, og vi har bitt oss merke i fire av nyhetene - i tillegg til den allerede omtalte VW SUV-en.

Nissan står for den som ga oss hakeslipp, nemlig konseptbilen Extrem Concept. Alliansesøskenet Renault viser på sin side frem den røffe SUV-en D Cross. Denne kan minne noe om VW Taigun og er såvidt vi vet basert på den rimelige Dacia Duster - som vi har testet.

Les om nyhetene fra bilmessen i Paris

Viktig marked

At Nissan og Renault er spesielt aktive i Brasil er kanskje ikke så rart i og med at deres toppsjef, Carlos Ghosn, opprinnelig kommer derfra (han har brasiliansk, libanesisk og fransk pass). Men bak ligger selvsagt mer dyptpløyende økonomiske årsaker - faktisk ble Brasil i fjor Renaults nest viktigste marked etter Frankrike, og de produserer hundretusener av biler i landet.

Mer realistisk (?) SUV: I Paris fikk vi nylig se Nissan Hi-Cross

Små tøffinger

De to H-ene, Honda og Hyundai viser to litt mindre ambisiøse biler, som begge er SUV-aktige versjoner av småbiler. På det sør-amerikanske kontinentet finnes det veier som er enda verre enn de vi har her i landet, og beskyttelsesdekor og høy bakkeklaring er derfor populært.

I Hondas tilfelle dreier det seg om en lett gjenkjennelig, men røffere utgave av Honda Jazz (eller Fit, som den heter der borte) og den har fått tilleggsbenevnelsen Twist. Koreaneren på sin side har gjort mer ut av sin versjon av Hyundai i20 - her heter den HB20X, og HB står for Hyundai Brazil.

Så mye mer av detaljer har vi ikke angående disse bilene, men vi finner det interessant å dele nyhetene med dere.

Her kan du se nærmere på de fire bilene:

Nissan Extrem Concept er nettopp det - en konseptbil - den kommer antakelig ikke i produksjon slik den står her. Men den er ganske spektakulær, synes vi og fortjener å vises. Som de andre bilene her er den ikke stor - på samme måte som den mye mer konservativt designede VW Taigun er den under fire meter i lengden.

Nissan Extrem:

Renault DCross Concept på bilutstillingen i São Paulo.

Renault DCross:

Hyundai BS20X på bilutstillingen i São Paulo. Foto: HB

Hyundai HB20X:

LITT TØFFERE: Honda Fit Twist for Brasil.

Honda Fit Twist:

Satser i de nyeste markedene

Det som skjer i Brasil nå, bekrefter forsterkingen av en trend som for såvidt ikke er ny, og vi har tidligere skrevet om bilmodeller som har vært utviklet for spesifikke markeder. Det er muligens Peugeot som har gått lengst i denne retningen med sine modeller 408 og 301, som tar i bruk den generelle nomenklaturen, men dedikerer de nevnte modellene til avgrensede vekstmarkeder.

For spesielt interesserte har vi, for kuriositetens skyld, tatt med listen over de 30 mest solgte bilmodellene i Brasil så langt i år (til 15. oktober 2012). Høyst uvant lesning for de aller fleste norske lesere, tør vi påstå.

Topp 30, Brasil, 2012:

 ModellAntall - 2012Andel
1VW Gol224.0008.0%
2Fiat Uno208.0007.4%
3Fiat Palio140.0005.0%
4VW Fox/CrossFox134.0004.8%
5Chevrolet Celta110.0003.9%
6Ford Fiesta Hatch94.0003.4%
7Fiat Strada91.0003.2%
8Renault Sandero77.0002.8%
9Chevrolet Corsa Sedan75.0002.7%
10Fiat Siena73.0002.6%
11VW Voyage72.0002.6%
12Chevrolet Cobalt51.0001.8%
13VW Saveiro51.0001.8%
14Chevrolet Agile45.0001.6%
15Ford Ka42.0001.5%
16Toyota Corolla42.0001.5%
17Chevrolet Montana39.0001.4%
18Honda Civic38.0001.4%
19Chevrolet S1034.0001.2%
20Renault Duster32.7221.2%
21Chevrolet Cruze32.1831.1%
22Fiat Punto30.4601.1%
23Honda Fit28.0001.0%
24Renault Logan27.4341.0%
25Toyota Hilux27.0001.0%
26Citroen C326.3300.9%
27Ford Ecosport24.0000.9%
28Honda City22.7070.8%
29Fiat Idea20.6640.7%
30Chevrolet Spin10.2760.4%


Kilde: Fenabrave