Evigunge G-klasse

Trodde du gamle G-klasse var død nå som nye GL er på plass? Tro om igjen, nå kommer Geländewagen med nok en foryngelseskur.

Riktignok er det ikke snakk om noen radikal oppdatering, G-klasse bærer fortsatt preg av at grunnkonstruksjonen stammer fra 70-tallet. Men spesielt det moderniserte interiøret skal sørge for at luksusfølelsen er på plass i det som tross alt er en av Mercedes’ dyreste modeller. Mer konkret er midtkonsollen ny og har nå mulighet for en stor, integrert fargeskjerm med navigasjon og ryggekamera. Instrumentene er også annerledes og står nå mer i stil med dem vi finner i andre modeller fra Mercedes.

Voldsomt forbruk

Utvendig er det meste som før, men baklyktene er har nå fått LED-teknologi og fremstår dermed mer moderne. Tekniske sett er alt som før. G-klasse tilbys nå i tre motorversjoner: G 320 CDI med 224 hestekrefter, G 500 med 296 hester og toppmodellen G 55 AMG som har hele 500 hestekrefter. Sistnevne kommer neppe særlig heldig ut i det norske avgiftssystemet med et snittforbruk på 1,59 liter per mil og et CO2-utslipp på 370 g/km. G 320 CDI er litt heldigere i så måte og klarer seg med 1,15 liter per mil på blandet kjøring. C02-utslippet er likevel solide 307 g/km.

Nesten 30 år gammel

Vis mer

Evigunge G-klasse

  1. Store bilder


Den første G-klassen ble introdusert i 1979 og siden har modellen kontinuerlig blitt modernisert og oppgradert. Med lanseringen av nye GL-klasse skulle man tro at G-klasse endelig skulle få nyte en rolig og entusiastpreget pensjonisttilværelse, men Mercedes planlegger å produsere G-klasse, som tross alt er en annen type bil, parallelt med nye GL-klasse en god stund fremover.

Siste utgave av G-klasse kan bestilles allerede nå og leveringen begynner i april.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder