HEFTIG: Stor, sterk og tøff. Brabus har satt Mercedes-Benz sin egen versting på steroider. Foto: Brabus
HEFTIG: Stor, sterk og tøff. Brabus har satt Mercedes-Benz sin egen versting på steroider. Foto: BrabusVis mer

Brabus 550 Adventure 4x4

Eventyrlysten?

Man skal være rimelig freidig for å mene at man kan gjøre det beste fra Mercedes-Benz enda heftigere. Brabus tar jobben og sender deg rett ut på eventyr.

Mercedes-Benz Geländewagen, eller G-klasse som den heter nå, har noe spesielt ved seg. Den er på en måte bilen som nekter å dø, selv om selskapet har annonsert dens avgang opp til flere ganger.

Det er ikke mer enn et par års tid siden de lagde den heftigste utgaven av bilen noensinne, en bil vi naturligvis har prøvekjørt.

Nå har Brabus ribbet den til skinnet for å se hvor den kan bli enda bedre. Resultatet er Brabus 550 Adventure.

GODT UTSTYRT: Bilen er lesset med utstyr av praktisk karakter. Foto: Brabus Vis mer

Fra sterk til råsterk

I original utgave yter bilen 422 hestekrefter når den triller ut fra MB-fabrikken, en effekt som stammer fra et dreiemoment på 610 Nm. Dette er for lite, mener Brabus, og har plukket maskinen fra hverandre for å krydre litt ekstra.

Krydderet gjør susen, for nå yter kraftverket hele 550 hester, en økning på 128 hestekrefter.

STIGE: Bilen er så høy at et eget trappetrinn kommer frem får du lukker opp døren. Foto: Brabus Vis mer

Dermed endrer også ytelsene seg. Sprinten til 100 km/t går nå unna på 6,7 sekunder, og toppfarten? Tja, den er sperret på 210 km/t på grunn av de store offroad-hjulene, så noe klart svar på hva den egentlig er i stand til har vi ikke fått.

Foruten maskinen har naturligvis Brabus gjort sine vanlige greier innvendig, nettopp for å sette sin signatur på bilen i sin helhet. Det betyr at seter er trukket om, Brabus-logoen er kommet inn i seteryggen, og den har fått noen nye karbondeler her og der.

Ikke alene

Men samtidig som Brabus har gjort oppgraderinger av Mercedes-produktet, så har Mercedes gjort det samme selv - rettere sagt, Maybach. For Mens Brabus viser sin versjon, så viser Mercedes frem sin Mercedes Maybach G650 Laundaulet.

Legg også merke til at Benz-navnet er borte fra typebetegnelsen.

MAYBACH: Skal det være en G650, kanskje? Her fra Geneve Motor Show. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

G650 har, nesten selvfølgelig, en V12 under panseret som yter rundt 630 hestekrefter fra et dreiemoment på svimlende 1000 Nm. Ettersom dette er en bil som vil rulle rundt i sjeikenes hjemland, så har de også kappet av bakre halvdel av taket på karosseriet, og satt på et kanvastak.

Det er også laget sekshjulinger av Geländewagen, en bil som faktisk er opphavet til firehjulingen 4x42, men som de altså valgte å korte ned til original og bare beholde heving og øvrig ombygging.

STÆSJET OPP: Brabus har gitt bilen deres egen signatur, også innvendig. Foto: Brabus Vis mer

Ikke regn med å se noen av disse bilene på norske veier eller jorder med det første.