<b>FÆRRE DØR:</b> EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei.  Foto: NTB scanpix
FÆRRE DØR: EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei. Foto: NTB scanpix Vis mer

EUs mål for trafikksikkerhet i faresonen

Men i Norge blir vi flinkere til å holde oss innenfor hvitstripa.

Tall fra European Transport Safety Council (ETSC) viser at EUs mål om færre drepte og skadde i trafikken foreløpig ikke går raskt nok i riktig retning.

Færre drepte

Tiltross for at målet foreløpig ikke skimtes, har det fra årlige antall dødsfall i trafikken i EUs 28 medlemsland blitt redusert fra omlag 75.000 i 1990, til cirka 26.000 i fjor.

Det foreligger et mål på 15.800 drepte i trafikken innen 2020. Etter fallet på reduksjonen i 2014, betyr det at det frem til 2020 nå må være et årlig gjennomsnittlig fall på 8 prosent skriver Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les også: Her er de tryggeste bilene

Bedre her til lands

Vi er riktig nok ikke medlem av EU, men ETSC har likevel valgt å følge Norge, og 3 land til i tillegg til de 28 EU medlemslandene.

Norge var tredje beste land, kun overgått av Malta og Luxembourg i 2014.
Årlig har i gjennomsnitt 172 personer mistet livet i trafikken i Norge de siste fem årene.

Å gå fra 187 i 2013 til 152 i 2014 må sies å være et steg i riktig retning.

Fortsatt nedgang

Ser man på samme periode tre år tilbake i tid, er 2015 det beste året.

(Antall dødsfall i trafikken frem til August)
ÅrAntall
2012103
2013115
2014111
201582


I forbindelse med rapporten ble avdelingsdirektør for trafikksikkerhet, Guro Ranes i Statens Vegvesen bedt om å kommentere de norske tallene.

Her påpeker hun at det lave tallet i 2014 kan være et utslag av variasjoner, men at den langsiktige trenden mot lavere antall trafikkdrepte er stabil skriver TØI.

Les også: Best og dårligst i kollisjonstest

Årsakene

Trygg trafikk meldte tidligere i år at en foreløpig oversikt viser at 93 av de drepte var førere og passasjerer i bil, og at nesten hele nedgangen skyldes færre bilulykker.

Statens vegvesen melder på sin side at tre av fire trafikkdrepte stammer fra møte- og utforkjøringer.

- Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere.

Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier direktør i Statens vegvesen, Marit Brandtsegg.