Hyundai skal snart vise frem en ny coupé i Genève - konseptbilen i-Oniq.  Foto: Produsenten
Hyundai skal snart vise frem en ny coupé i Genève - konseptbilen i-Oniq. Foto: ProdusentenVis mer

Europeisk Hyundai i-oniq

Ikke ren elbil, ikke bensin, men noe midt i mellom. Og det i en spennende innpakning.

Hyundai Coupé har en like lang historie i Norge som ellers i verden, men ingen kan skryte på seg at den har vært en umiddelbar suksess. Nå kan det bli en endring på dette, for i Genève skal Hyundai vise frem en ny coupé, konseptbilen i-Oniq.

Veloster får en bror

Hyundais siste coupé her til lands fikk vi erfare da de dro hjem Veloster, en relativt modig kreasjon, men foreløpig med moderat motorisering. Heldigvis sier ryktene sier at den nå skal komme med turbomotor for å få ytelser som er litt mer i takt med designen. Men hva da med den nye konseptbilen i-oniq?

Småbil med åtte seter

Spennende løsning

Den nye kreasjonen som vises i Genève har en drivlinje vi er veldig spent på, en løsning som til dags dato ikke er kommet ut på det kommersielle markedet. For mange har hauset systemet opp i skyene, men ingen har foreløpig satt en bil i salg som har denne løsningen. Vi snakker selvfølgelig om kombinasjonen elektrisk drift med en ren rekkeviddeforlenger.

Ny i30, også som stasjonsvogn

Chevrolet Volt og Ampera ble lansert med denne løsningen på et tidlig tidspunkt, men dette endret seg underveis frem til bilen kom på markedet. Vi har kjørt en Audi A1 konseptbil med denne løsningen, men det gjenstår å se hvem som slipper løsningen ut på gata først. Fisker Karma?

Frustrert VW-sjef

Få opplysninger

Hyundai forteller oss ikke stort om ytelsene, annet enn at det skal være kun elektrisk drift av i-oniq. Rekkeviddeforlengeren er en 3-sylindret 1-liters bensinmotor som kun står og produserer strøm for å lade batteriet, eller drive elmotoren direkte. Hvordan prioriteringen blir mellom disse har Hyundai foreløpig ikke opplyst om. Elektromotoren skal forøvrig levere 109 hk, men noe dreiemoment har vi ikke fått opplyst, noe som er vel så interessant.

Lavt utslipp

På ren batteridrift skal i-onic kunne komme seg 12 mil på et fulladet batteri, før rekkeviddeforlengeren skal behøve og tre i kraft. Med denne i tillegg, så skal du komme deg hele 70 mil dersom bensintanken også var full da du startet. Når du så har kjørt tomt begge deler har du sluppet ut skarve 45 gram CO2/km. Nå skal det sies at Hyundai forteller dette på en uklar måte. De har ikke spesifisert om dette er fordelt på den totale rekkevidden på 70 bil, eller om det kun er regnet for de 58 milene hvor bilen går med hjelpedrift fra bensinmotoren. For å holde forbruket nede på et minimum er selvfølgelig bilen utstyrt med LED-lamper og alskens andre remedier som er energieffektive.

Hyundai Veloster, et får i ulveklær

Relativt liten

Det høres kanskje ikke veldig spennende ut med en såpass liten motorløsning i en bil som for mange kan gi uttrykk av å være en sporty bil, men bildet av bilen bedrar. Den er nemlig ikke store tassen, med sine 4,4 meter i lengde. En lav taklinje vitner dermed om at den ikke kan være veldig stor innvendig, men Hyundai forteller at bilen er en fireseter, og disse fire skal ha det greit. Interiøret er veldig førerorientert og til dels futuristisk, ettersom det dreier seg om en elbil. Instrumenteringen blir derfor noe forskjellig fra det tidligere kunder er vant med, og kan virke en smule high-tech.

Tålmodighet

I motsetning til tidligere, hvor Hyundai har lansert en coupé, så er bilen denne gangen ikke laget kun for det amerikanske markedet. Denne er et prosjekt fra det europeiske Hyundai, og Allan Rushforth fra Hyundai Motor Europe går langt i å forklare at dette er en løsning som slett ikke er utenkelig å en dag komme på markedet. Da blir det også med kraftig avgiftslette, om alt er som i dag. I mellomtiden får vi vente og se hvem som kommer med en slik rekkeviddeløsning på markedet først, Fisker Karma eller Hyundai i-oniq. I mellomtiden har vi ikke annet å gjøre enn å vente, og det i spenning.