Europas største bilmerker

Nesten halvparten av Vest-Europas nybilkunder velger tyske biler. Men franske Renault kan skryte av å være Vest-Europas største bilmerke. Mercedes-Benz selger bedre enn Toyota.

Europas største bilmerker

  1. Hele listen


For en nordmann byr den vest-europeiske salgsstatistikken på mange overraskelser. Som for eksempel at alle de tre franske bilmerkene er blant Vest-Europas seks mest populære merker. Og at Toyota gjør det dårligere enn Fiat og Mercedes-Benz. Mange vil nok også heve øyenbrynene over at Mini er større enn alle de amerikanske merkene til sammen - og at det selges flere Ladaer enn Chevroleter i Europa. Det faktum at det selges flere Porscher enn Daihatsuer er også et interessant fenomen, i likhet med det overraskende faktum at det i Vest-Europa selges flere Smart enn Saab. Og ville du ha tippet at våre naboer på kontinentet kjøper flere Jaguarer enn Subaruer?

Tyskerne leder foran Frankrike

SELGER GODT: Renault, Peugeot og Citroën gjør det godt i Europa. I snitt har de tre franske merkene solgt over en million i snitt. Denne bilen, Peugeot 307, er en av de mest populære. Vis mer


Statistikken fra Automotive News Europe viser også at europeerne har en forkjærlighet for tyske biler. Av totalsalg på snaue 12,4 millioner personbiler ved utgangen av oktober, var nesten 5 millioner tyske. Til sammenligning klarte franskmennene å selge 3,1 millioner biler i Vest-Europa. Det franske tallet er imidlertid ganske imponerende, med tanke på at franskmennene kun har tre merker å spille på. Tyskerne har som kjent hånd om både Volkswagen, Ford, Opel, Mercedes-Benz, Audi og BMW.

Japan på tredjeplass

Toyota, som er Norges uten sammenligning største bilmerke, må nøye seg med en niendeplass, etter merker som Fiat og Mercedes-Benz. Nissan inntar 12. plassen, mens Mazda, Honda, Suzuki og Mitsubishi må nøye seg med 18., 19., 20. og 22. plass. Subaru, som i Norge ligger på en 18. plass, havner helt nede på en 35. plass i vest-europeisk sammenheng.

Det betyr at japanske Subaru slås av merker som Mini, Kia, Smart, Lancia, Rover, MG og Jaguar. Selv om de japanske merkene ikke gjøre det spesielt godt enkeltvis, tar de tredjeplassen sammenlagt. Ved utgangen av oktober var det solgt drøye 1,6 millioner japanske biler i Europa. Det er nesten dobbelt så mange som de italienske merkene Fiat, Alfa Romeo og Lancia til sammen.

De store mest tilbake

TAPER: Fiat er langt mer populært på kontinentet enn i Norge. Men det siste året har Fiat tapt markedsandeler også i Vest-Europa som helhet. Vis mer


Også hvis vi ser på fremgang og tilbakegang sammenlignet med 2002 finner vi interessante fenomener. For eksempel er alle de ti merkene som går mest tilbake fra Europa. Fiat taper mest (96.000 biler), etterfulgt av Volkswagen, Peugeot, Renault, Opel, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Volvo og Alfa Romeo.

Det som er minst like interessant, er at de syv merkene som taper mest samtidig er blant de ti mest solgte bilene i Vest-Europa. Dette tyder på at store endringer i vest-europeernes preferanser er på vei.

Asiater mest frem

I den andre enden av skalaen finner vi Mazda, som har hatt en fremgang på 43.000 biler sammenlignet med fjoråret. På de neste seks plassene finner vi Toyota, Citroën, Kia, Nissan, Hyundai og Daewoo. Med andre ord er alle de tre koreanske merkene på fremmarsj i Europa.

29.000 Porscher

VINNER: Introduksjonen av modellene Boxster i 1996 og Cayenne i 2002 har ført til at Porsche har blitt større enn merker som Daihatsu og Lexus. Vis mer


Også når man tar seg en titt på de virkelig eksklusive merkene, dukker det opp overraskelser. Som at det ved utgangen av oktober var solgt hele 29.000 Porshcer i Vest-Europa. Vi lot oss også overraske over at Aston Martin har solgt hele 691 biler, mens Lamborghini kun har solgt 148. Tallene fra Automotive News Europe viser også at det er solgt 1.909 Ferrarier og 1.291 Maseratier.

Bentley størst

Er du blant dem som har lurt på hvem som egentlig er størst av Bentley og Rolls Royce? Da kan du imponere bilinteresserte venner med å fortelle at Bentley knuser Rolls med 331 biler mot 56. Det betyr forøvrig at Mercedes-Benz' luksusbil Maybach allerede har blitt mer populær enn BMW-eide Rolls Royce. Ved utgangen av august var det solgt 81 Maybach.

Og Volkswagen-eide Bugatti? To biler hittil i år.

Du finner den fullstendige listen over Europas mest populære bilmerker her.