Europas mest populære premium-kabrioleter

Mercedes-Benz SLK ble den mest solgte premium-kabrioleten i 2006 - akkurat som i 2005. Verken BMW Z4 eller Porsche Boxster kan måle seg mot Mercedesen når det kommer til popularitet.

Ifølge Automotive News Europa ble det solgt drøyt 151.000 premium-kabrioleter og -roadstere (toseters kabriolet) i Europa i fjor. For å sette dette tallet i perspektiv, kan det nevnes at det i fjor ble solgt 109.000 personbiler og snaue 43.000 varebiler i Norge. Hvis vi adderer disse tallene ender vi opp med snaue 152.000 biler. I samme periode ble det altså solgt ganske nøyaktig like mange premium-kabrioleter i Europa.

Kraftig tilbakegang

I 2005 ble det imidlertid solgt enda flere premium-kabrioleter - nærmere bestemt 170.000 stykker. Det betyr at premium-kabriolet-klassen i 2006 gikk tilbake 10,9 prosent sammenlignet med 2005. Kun én bilklasse opplevde en større tilbakegang - mini-fleksibilene.

Premium-kabriolet-klassen utgjorde i 2006 omkring 1,0 prosent av det europeiske personbilsalget, som totalt havnet på rundt 15,5 millioner biler i 2006.

Nesten 400.000 toppløse biler

VINNEREN: Mercedes-Benz SLK ble også i 2006 Europas mest solgte premium-kabriolet. Men sammenlignet med 2005, gikk SLK-salget kraftig tilbake. Vis mer

Europas mest populære premium-kabrioleter

  1. Full oversikt


Det er imidlertid viktig å være klar over at de mer folkelige kabrioletene ikke inngår i dagens artikkel. I 2006 ble det solgt rundt 240.000 folke-kabrioleter i Europa, noe som gir en markedsandel på 1,6 prosent. Til sammen utgjorde altså de to kabrioletklassene omkring 2,6 prosent av det europeiske personbilsalget i 2006 (392.000 biler). Du finner mer informasjon om folke-kabriolet-klassen, som domineres av franske modeller, i denne artikkelen. I dag skal vi imidlertid se nærmere på de mer eksklusive kabrioletene og roadsterne - de såkalte premium-kabrioletene.

  • Full oversikt over Europas mest populære premium-kabrioleter finner du her.
  • Mercedes-roadster mest populær

    Mercedes-Benz SLK ble altså den mest solgte premium-kabrioleten i 2006. Mercedes-Benz fant kunder til 27.000 eksemplarer av den lille toseters roadsteren og oppnådde dermed en markedsandel på nesten 18 prosent i dette segmentet. Likevel er det ingen grunn til jubel hos Mercedes-Benz. I 2005 ble det nemlig solgt hele 37.000 eksemplarer av samme bil. Det betyr at 2006-salget gikk tilbake med drøye 26 prosent sammenlignet med 2005-salget.

    Tilbakegang også for Mini

    FJERDEPLASS: BMW Z4 solgte bedre i 2006 enn i 2005, men er likevel langt mindre populære enn SLK. Vis mer


    På andreplass finner vi Mini Cabriolet, med 24.000 solgte enheter. Også Mini taper i forhold til 2005, da det ble solgt 29.000 eksemplarer. Vi understreker imidlertid at vi vanligvis ikke anser Mini Cabriolet som er en premiumbil, verken når det kommer til opplevd kvalitet eller priser. Mini Cabriolet starter på rundt 240.000 kroner, noe som etter vårt syn innebærer at den passer langt bedre inn i folke-kabriolet-kategorien. Men fordi vi i denne artikkelserien har valgt å følge samme klasseinndeling som til Automotive News Europe, tar altså Mini sølvmedaljen i premium-kabriolet-klassen.

    Fremgang for A4 Cabriolet og Z4

    I motsetning til gull- og sølvmedaljevinnerne, opplevde bronsemedaljevinneren fremgang i 2006. Audi fant kunder til 19.000 A4 Cabriolet, en fremgang på nesten 43 prosent sammenlignet med 2005. Fremgangen har mest sannsynlig sammenheng med at bilen fikk en ansiktsløftning ved inngangen til 2006, noe som blant annet betød at A4 Cabriolet fikk den nye, trapesformede Audi-grillen.

    Også roadsteren BMW Z4 (16.000), som havner på fjerdeplass, solgte bedre i 2006 enn i 2005. Likevel endte den altså opp langt bak erkerivalen Mercedes-Benz SLK.

    Saab 9-3 Cabriolet på femte

    POPULÆR SVENSKE: Saab 9-3 Cabriolet har 7,3 prosent markedsandel i premium-kabriolet-klassen, en langt bedre markedsandel enn dens familiemedlemmer har i sine klasser. Vis mer


    Premium-kabriolet-klassen domineres av tyske modeller. Men to svensker har også fått plass på topp-ti-listen. En av dem er Saab 9-3 Cabriolet (11.000), som tar femteplassen med en markedsandel på 7,3 prosent. Det betyr at Saab 9-3 Cabriolet har en høyere markedsandel i sitt segment enn familiemedlemmene Saab 9-3 (sedan og stv) og Saab 9-5 (sedan og stv). Når det er sagt må det understrekes at 9-3 Cabriolet oppnådde enda bedre salgstall i 2005 (12.000).

    Ny C70 ga stor fremgang

    På niendeplass finner vi den andre svensken, Volvo C70 (7.000). Nye C70, som i motsetning til 9-3 Cabriolet kan skilte med ståltak, ble introdusert ved inngangen til 2006. Og nye C70 har åpenbart et langt større salgspotensial enn sin større og etter hvert gamle forgjenger, som ble introdusert i 1998.

    Langt fall for 3-serie Cabriolet

    INN BLANT BESTSELGERNE: Nye Volvo C70 sørget for at Volvo kom inn på listen over Europas mest populære premium-kabrioleter. Vis mer


    På sjetteplass finner vi den andre Mercedesen på topp-ti-listen; CLK Cabriolet (10.000). CLK blir altså slått av de opplagte konkurrentene Audi A4 Cabriolet og Saab 9-3 Cabriolet. Men CLK slår den tredje hovekonkurrenten - BMW 3-serie Cabriolet. Sistnevnte, som i 2005 havnet på tredjeplass med 16.000 salg, endte i 2006 opp med kun 6.000 salg og dumpet dermed ned til tiendeplass. Årsaken er selvsagt at 3-serie Cabriolet var basert på gamle 3-serie og at den nye varianten først ble introdusert i 2007.

    Porsche inne med to modeller

    Porsche tar syvende- og åttendeplass med henholdsvis Porsche 911 Cabriolet og Porsche Boxster. Begge endte opp med rundt 7.000 salg. Dette utgjør en liten fremgang for 911 Cabriolet, men tilbakegang for Boxster, som i 2005 endte opp med 11.000 salg. Boxster fremstår dermed som den opplagte lillebror i kampen mot SLK og Z4. Men den opplagte vinneren er altså SLK, som til tross for kraftig tilbakegang selger langt bedre enn Z4 og Boxster til sammen.

    Modellene som ikke nådde opp

    TAPER MARKEDSANDELER: Mens storebror 911 Cabriolet gikk noe frem, opplevde Porsche Boxster tilbakegang i 2006. Vis mer


    Følgende modeller nådde ikke opp på ti-på-topp-listen (i alfabetisk rekkefølge): Alfa Romeo Spider, Audi TT Roadster, Bentley Continental GTC, BMW 6-serie Cabriolet, Cadillac XLR, Jaguar XK, Lexus SC430, Lotus Elise, Maserati Spyder, Mercedes-Benz SL, Nissan 350Z.

    Verken Bentley Continental GTC, Lotus Elise eller Maserati Spyder markedsføres her i landet.

  • Full oversikt over Europas mest populære premium-kabrioleter finner du her.
  • Mer Europa-stoff på vei

    Følg med på DinSide Motor. I løpet av de nærmeste dagene og ukene kommer vi til å gjennomgå samtlige bilklasser.

    Følgende klasser er allerede publisert:

  • Folke-SUVene
  • Mini-bilene
  • Folke-kabrioletene
  • Kilde: Automotive News Europe