Europas mest populære minibiler

I 2006 ble det ifølge Automotive News Europe solgt nesten én million minibiler i Europa. Den suverene salgsvinneren ble Fiat Panda.

I 2006 ble det ifølge Automotive News Europe solgt nesten én million minibiler i Europa. Den suverene salgsvinneren ble Fiat Panda.

Fiat klarte å finne kunder til hele 231.000 eksemplarer av sin populære Panda. Det betyr at den lille italieneren oppnådde en markedsandel på hele 23,2 prosent, noe som i sin tur betyr at nesten én av fire europeiske minibilkunder valgte å henvende seg til en Fiat-forhandler. Dette sier mye om Fiats posisjon på kontinentet - en poisjon som står i grell kontrast til merkets situasjon i Norge. I fjor ble det kun solgt 21 Panda her i landet.

Flere kjøper minibiler

Minibil-klassen som helhet går sterkt frem og vokste med 22 prosent sammenlignet med 2005. Det betyr at kun mini-SUV-klassen (+ 63,6 prosent) og luksusbil-klassen (+ 26,4 prosent) økte mer.

VINNEREN: Fiat Panda, som finnes i en rekke varianter, ble den uten sammenligning mest populære minibilen i 2006. Vis mer

Europas mest populære minibiler

  1. Full oversikt


Den viktigste årsaken bak minibil-klassens vekst er introduksjonen av trillingene Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1. Disse tre nærmest identiske og sjarmerende modellene, som ble lansert i 2005, gjorde det svært godt i 2006. Vinneren ble Toyotas variant, som solgte i 96.000 eksemplarer. Men like bak finner vi Peugeot 107 og Citroën C1 med henholdsvis 91.000 og 87.000 salg. Til sammen ble det altså solgt 274.000 eksemplarer av trillingene, noe som betyr at de samlet er mer populære enn Panda. På den annen side sier det mye om Pandas suksess at man må addere trillingenes salgstall for å passere Panda-salgstallene.

Volkswagen Fox på femte

På femteplass finner vi Volkswagen Fox (77.000) som økte med drøye 27 prosent sammenlignet med 2005. Fox, som er Polos lillebror, føres imidlertid ikke av den norske Volkswagen-importøren.

Like bak Fox finner vi den første koreaneren på listen, Kia Picanto (77.000). Picanto gikk tilbake 8,4 prosent i 2006, noe som helt sikkert har sammenheng med de nye trilling-konkurrentene.

Gamling selger fortsatt

TRILLINGENE: Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 solgte i pluss/minus 90.000 eksemplarer hver og tok henholdsvis andre, tredje og fjerdeplass. Vis mer


På syvendeplass finner vi en gammel traver - Ford Ka. Selv om Ka gikk tilbake 10,6 prosent, ble det faktisk solgt hele 62.000 eksemplarer av den spesielle bilen i 2006. Dette er et imponerende tall med tanke på at vi her snakker om en bil som i år feirer tiårs-jubileum.

Like bak Ka finner vi koreaneren Chevrolet (tidligere Daewoo) Matiz (61.000). Matiz gikk frem 3,5 prosent sammenlignet med 2005.

Dette i motsetning til Renault Twingo, som endte opp med 54.000 salg. Året før klarte Renault å finne kunder til 76.000 eksemplarer. Twingo markedsføres forøvrig ikke i Norge.

På tiendeplass finner vi toseteren Smart Fortwo, som endte opp med 52.000 salg, noe som er en tilbakegang på 14,9 prosent.

Modellene som ikke nådde opp

FEMTE: Volkswagen Fox, som ikke selges i Norge, måtte se seg slått av samtlige trillinger. Vis mer


Følgende modeller nådde ikke opp på ti-på-topp-listen (i alfabetisk rekkefølge): Daihatsu Cuore/Charade/Trevis, Hyundai Atos, Kia Pride, Rover Mini, Seat Arosa, Suzuki Alto. Per dags dato er det kun Hyundai Atos som markedsføres her i landet.

Én av 16 velger minibil

Totalt ble det i fjor solgt 992.000 minibiler i 2006, mot 812.000 eksemplarer i 2005. Minibilene utgjorde i 2006 6,4 prosent av det europeiske personbilsalget.

  • Full oversikt over Europas mest populære minibiler finner du her.
  • Mer Europa-stoff på vei

    Følg med på DinSide Motor. I løpet av de nærmeste dagene og ukene kommer vi til å gjennomgå samtlige bilklasser.

    Følgende klasser er allerede publisert:

  • Folke-SUVene
  • Kilde: Automotive News Europe