Europas mest populære luksus- og premiumbiler

I 2006 ble det solgt mer enn 2,5 millioner luksus- og premiumbiler i Europa. Det store flertallet valgte Mercedes-Benz, BMW, Audi og Volvo, men i tillegg ble det solgt mer enn 16.000 biler av den helt spesielle sorten.

I 2006 ble det til sammen solgt drøye 15,5 millioner personbiler i Europa (EØS-området). Fremgangen sammenlignet med 2005 var beskjeden - 109.000 biler.

Det som er mer interessant, er at en stor del av denne fremgangen utgjøres av luksus- og premiumbilene. Denne gruppen økte nemlig samlet med nesten 73.000 eksemplarer. Det utgjør en økning på rundt 3,0 prosent for disse eksklusive bilene. Til sammen fant europeiske forhandlere i 2006 kunder til drøye 2,5 millioner luksus- og premiumbiler.

Mercedes-Benz, BMW og Audi

1. Mercedes-Benz: 725.000 biler. Mest populære modell ble C-klasse (141.000). Vis mer


Mercedes-Benz er fortsatt Europas største premium-merke og solgte 725.000 biler i fjor. På andreplass og 45.000 eksemplarer bak Mercedes-Benz finner vi BMW (680.000). Og 40.000 eksemplarer bak BMW finner vi Audi (640.000).

Alle de tre tyske premium-merkene opplevde fremgang i fjor. BMW gikk mest frem, med 4,6 prosent, fulgt av Audi med 3,6. Mercedes-Benz solgte 3,0 prosent flere biler i Europa i 2006 enn i 2005.

Volvo

Det er nok ikke alle som vil være enige, men vi har i dag valgt å definere Volvo som et premium-merke. Dette i motsetning til Saab, som etter vårt syn ikke fortjener denne betegnelsen. Volvo solgte 244.000 biler i 2006 og ble med det Europas fjerde mest populære premium-merke. Volvo må imidlertid se i øynene at merket tapte 10.000 salg sammenlignet med 2005 og dermed må notere en tilbakegang på 3,9 prosent.

Land Rover og Porsche

2. BMW: 680.000 biler. Mest populære modell ble 3-serie(289.000). Vis mer


De fire nevnte merker er alene i dette segmentet om å selge mer enn 100.000 biler. Neste divisjon - mellom 10.000 og 100.000 salg - ledes av Land Rover. Land Rover fant kunder til 88.000 biler i fjor, en tilbakegang på 1.000 biler (-1,1 prosent).

Nestemann på listen og sjetteplass-innehaver, er Porsche. Porsche solgte rundt 45.000 biler i 2006, ganske nøyaktig like mange som i 2005.

Jaguar og Lexus

Det betyr at Porsche nå har gått forbi enn Jaguar, som måtte nøye seg med 42.000 salg. Året før klarte den Ford-eide premiumbil-produsenten å selge 47.000 biler. Dermed snakker vi om en tilbakegang på 10,6 prosent.

Lexus derimot, er i en helt annen situasjon. I 2005 ble det solgt 23.000 eksemplarer i Europa - i 2006 endte det Toyota-eide merket opp med hele 40.000 eksemplarer. Merket kan først og fremst takke den nye IS-generasjonen for den voldsomme fremgangen (73,9 prosent). Vi ser ikke bort i fra at Lexus i inneværende år vil gå forbi både Jaguar og Porsche.

Aston Martin

3. Audi: 640.000 biler. Mest populære modell ble A4 (239.000). Vis mer


På de neste plassene finner vi de mindre luksus- og superbilmerkene. Størst blant disse er britiske og inntil nylig Ford-eide Aston Martin, som opplevde en fremgang på hele 40,4 prosent og solgte 3.794 biler. Mer enn halvparten av salget utgjøres av nykommeren V8 Vantage (2.302).

Bentley, Rolls Royce og Maybach

På tiendeplass finner vi Bentley, som eies av Volkswagen-konsernet. Bentley solgte 3.347 biler i fjor, noe som var en tilbakegang på 204 biler (-5,7 prosent).

Til tross for tilbakegang er imidlertid Bentley en Goliat sammenlignet med den BMW-eide erkekonkurrenten Rolls Royce. Rolls Royce solgte kun 150 biler (-6,8 prosent).

Men selv Rolls Royce er et stort merke i Europa sammenlignet med Daimler-Chrysler-eide Maybach, som kun solgte 72 biler. Det er imidlertid verdt å merke seg at dette er en fremgang på 10 biler (16,1 prosent) sammenlignet med 2005.

Cadillac

Like bak Aston Martin og på en ellevteplass finner vi amerikanske Cadillac, som opplevde en fremgang på hele 33,6 prosent og som solgte 2.905 biler. Det var imidlertid nykommeren BLS (1.236) - som egentlig ikke kan betegnes som en premiumbil - som sørget for den store fremgangen. Alle de dyre modellene (CTS, SRX, STS, XLR), med unntak av Escalade, gikk tilbake.

Ferrari og Lamborghini

4. Volvo: 244.000 biler. Mest populære modell ble V70 (bildet)/XC70 (69.000). Vis mer


Fiat-eide Ferrari er fortsatt den største italienske super-sportsbilprodusenten. Ferrari solgte 2.770 biler (- 1,2 prosent) i Europa og er dermed mange ganger større enn den Audi-eide erkekonkurrenten Lamborghini, som solgte 623 biler (+ 34,6 prosent).

Maserati, Hummer og Bugatti

På 13.-plass finner vi Ferraris søskenbarn, Maserati, som fant kunder til 2.101 biler (- 13,4 prosent).

Bak Maserati finner vi amerikanske Hummer. Det er vel kanskje diskutabelt om Hummer kan defineres som en premium-bil, men en fargeklatt er den i hvert fall. Hummer solgte 696 biler i fjor, en fremgang på hele 488 biler (234,6 prosent). Den voldsomme fremgangen skyldes Hummers tredje modell, H3.

Europas kanskje aller minste bilmerke er Bugatti, som eies av Volkswagen-konsernet og som kun opererer med én modell; Veyron. Bugatti solgte 10 Veyron i Europa fjor, nøyaktig samme antall som i 2005.

  • Tabell: Rangert etter salgstall.
  • Tabell: Rangert etter frem-/tilbakegang.
  • Kilde: Automotive News Europe