Europas mest populære folke-kabrioleter

I 2006 ble det ifølge Automotive News Europe solgt drøye 240.000 folke-kabrioleter i Europa. Tre franske modeller tar pallplasseringene, men taper i forhold til tyske og japanske modeller.

I løpet av fjoråret fant verdens bilprodusenter europeiske kunder til nesten 242.000 folkelige kabrioleter og roadstere (toseters kabriolet). Året før ble det imidlertid solgt drøye 251.000 stykker, noe som betyr at klassen gikk tilbake 3,8 prosent fra 2005 til 2006.

To kabriolet-klasser

Folke-kabriolet-klassen utgjør nå 1,6 prosent av det europeiske nybilsalget. Legg imidlertid merke til at de såkalte premium-kabrioletene ikke inngår i dagens artikkel. I 2006 ble det nemlig også solgt nærmere 140.000 premium-kabrioleter, som dermed har en markedsandel på 0,9 prosent.

Vi skal i løpet av de nærmeste dagene komme tilbake til premium-kabriolet-klassen, som domineres av tyske modeller. Men i dag skal vi altså konsentrere oss om den mer folkelige kabriolet-klassen, som de siste årene har vært kjennetegnet ved fransk dominans.

  • Full oversikt over Europas mest populære folke-kabrioleter finner du her.
  • Taper terreng

    VINNEREN: Renault Megane CC ble også i 2006 Europas mest solgte folke-kabriolet - hårfint foran landsmannen Peugeot 307 CC. Men alle de franske modellene på listen taper sammenlignet med 2005. Vis mer

    Europas mest populære folke-kabrioleter

    1. Full oversikt


    Også i 2006 endte franske modeller opp med samtlige pallplasser. På førsteplass finner vi Renault Megane CC (32.000), mens Peugeot tar andre- og tredjeplass med modellene 307 CC (32.000) og 206 CC (30.000). Det betyr at Peugeot alene klarte å finne kunder til mer enn 60.000 toppløse biler.

    De tre franske modellene har imidlertid et felles kjennetegn - de taper terreng sammenlignet med 2005. Mens de tre franske modellene i 2005 lokket til seg nesten 130.000 kunder, måtte de i 2006 nøye seg med drøye 90.000 salg.

    Eos og Astra TwinTop

    Hvorfor? Jo, forklaringen kommer tydelig frem hvis man kikker lengre ned på listen. På fjerdeplass finner vi nemlig den tyske nykommeren Volkswagen Eos, som kapret 22.000 kjøpere. Og det til tross for at Eos først ble lansert sommeren 2006. På syvendeplass finner vi en annen nykommer, landsmannen Opel Astra TwinTop, som endte opp med 17.000 salg. Også Astra TwinTop ble lansert sommeren 2006. Det er naturlig å anta at mange av de nærmere 40.000 Eos og Twin Top-kundene hadde havnet hos Renault- eller Peugeot-forhandlere dersom de to tyske modellene ikke var blitt lansert.

    Sjetteplass: Mazda MX-5

    SØLV: Peugeot 307 CC, Europas nest mest solgte folke-kabriolet i 2006. Vis mer


    Men de franske kabrioletene utfordres ikke bare av ferske, tyske konkurrenter. Også japanerne gjorde det godt i kabriolet-klassen i 2006. Klassikeren Mazda MX-5, forøvrig en av kun to roadstere (toseters kabriolet) på topp-ti-listen, gikk frem fra 10.000 solgte i 2005 til 19.000 eksemplarer i 2006. Den voldsomme fremgangen har selvsagt sammenheng med lanseringen av tredje generasjon MX-5 på tampen av 2005.

    Åttendeplass: Nissan Micra C+C

    Også Nissan Micra C+C har gjort det godt i Europa. Det første fulle salgsåret fant Nissan kunder til hele 14.000 eksemplarer, noe som kvalifiserte til en åttendeplass på listen. Micra C+C-salget har sannsynligvis rammet både Peugeot 207 CC og Citroën C3 Pluriel. C3 Pluriel solgte i 12.000 eksemplarer i fjor. Året før ble det solgt 18.000 eksemplarer.

    Tigra og New Beetle

    Men det er ikke bare franske modeller som opplever sviktende salg. Den tyske toseteren Opel Tigra Twin Top falt fra 33.000 til 20.000 salg og dumpet dermed ned fra fjerde- til femteplass. Også Volkswagen Beetle Cabriolet har åpenbart mistet nyhetens interesse, og endte opp med 12.000 salg.

    Motefenomen

    STJELER KUNDER: Nykommer Volkswagen Eos havnet på fjerdeplass til tross for at bilen kun var i salg halve året. Blir Eos den mest solgte folke-kabrioleten i 2007? Vis mer


    Som en hovedregel kan vi si at de aller fleste bilmodeller selger best når de er nye - og at salget avtar etter som bilen blir eldre, og nye og spennende utfordrere kommer til. Dette fenomenet ser imidlertid ut til å være spesielt aktuelt for mer nisjepregede biltyper som sportsbiler og kabrioleter. Derfor skal det blant annet bli spennende å følge med på Eos-salget i 2007, som blir bilens første fulle salgsår. Vil salget ta av og Eos innta førsteplassen - eller har nyhetens interesse allerede lagt seg?

    Modellene som ikke nådde opp

    Følgende modeller nådde ikke opp på ti-på-topp-listen (i alfabetisk rekkefølge): Chrysler Crossfire Roadster, PT Cruiser Convertible og Sebring Convertible , Daihatsu Copen, Fiat Barchetta og Punto, Ford Focus Coupé Cabriolet og StreetKa, Honda S2000, MG TF, Mitsubishi Colt CZC Coupé Cabriolet, Opel Speedster, Smart ForTwo Cabrio og Smart Roadster, Toyota MR2, Volkswagen Golf Cabriolet.

    I skrivende stund er det kun Ford Focus Coupé Cabriolet, Honda S2000, Mitsubishi Colt CZC Coupé Cabriolet og Smart ForTwo Cabrio som markedsføres her i landet.

  • Full oversikt over Europas mest populære folke-kabrioleter finner du her.
  • Mer Europa-stoff på vei

    Følg med på DinSide Motor. I løpet av de nærmeste dagene og ukene kommer vi til å gjennomgå samtlige bilklasser.

    Følgende klasser er allerede publisert:

  • Folke-SUVene
  • Mini-bilene
  • Kilde: Automotive News Europe