Europas mest populære bilmodeller

Volkswagen Golf ble også i 2005 Vest-Europas mest populære bilmodell. Hele 42 bilmodeller solgte i mer enn 100.000 eksemplarer.

VINNEREN: Volkswagen Golf (469.000) ble Europas mest populære personbilmodell også i 2005. Vis mer


I løpet av 2005 ble det solgt hele 14,8 millioner nye personbiler i Vest-Europa. For å sette dette voldsomme tallet i perspektiv, kan det nevnes at det i løpet av fjoråret ble solgt snaue 110.000 nye personbiler her i landet. Ja, faktisk består den samlede norske personbilparken av mindre enn to millioner personbiler.

Nærmest uendret salgstakt

Samlet sett er europeiske bilforhandlere sannsynligvis godt fornøyd med fjorårets bilsalg. Riktignok ble det solgt 30.000 færre personbiler i 2005 enn i 2004, men med utgangspunkt i de enorme salgstallene vi her snakker om, utgjør denne tilbakegangen bare 0,2 prosent.

Til sammenligning gikk det norske nybilsalget tilbake fra nesten 116.000 biler i 2004 til snaue 110.000 biler i 2005, en tilbakegang på nesten 5 prosent.

Lavere markedsandeler

2. PLASS: Opel Astra (453.000) Vis mer


Det europeiske nybilsalget er ikke bare utrolig mye mer omfattende enn det norske. Også andre fenomener viser at det er store ulikheter mellom norske og europeiske bilpreferanser. Blant annet hadde de fire mest populære bilmodellene her i landet - Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat og Toyota Avensis - markedsandeler på mellom 5,7 og 4,4 prosent. Så høye markedsandeler er åpenbart ikke mulig å oppnå i det vest-europeiske markedet som helhet. Den europeiske bestselgeren i 2005, Volkswagen Golf, oppnådde en markedsandel på "bare" 3,2 prosent.

Færre asiatiske modeller, flere latinske

En annen viktig forskjell er bilenes opprinnelsesland. Mens hele ti av Norges 30 mest populære bilmodeller har asiatisk opprinnelse (Honda, Hyundai, Mazda, Nissan, Subaru, Toyota), finner vi kun to asiater på den europeiske listen. Disse er begge fra Toyota (Corolla og Yaris).

Omvendt finner vi hele ni franske modeller på den europeiske topp-30-listen - kun fire på den norske. På den europeiske listen finner vi også to italienske modeller (Fiat Panda og Punto) og en "spansk" (Seat Ibiza). Verken Fiat eller Seat er i nærheten av å være representert på den norske listen.

Flere småbiler

3. PLASS: Ford Focus (410.000) Vis mer


Også når det kommer til biltype viser det seg at nordmenn har andre preferanser enn sine europeiske naboer. Mens vi på den europeiske topp-30-listen finner hele ti småbil-modeller, inneholder den norske listen kun fire (Yaris, Polo, 206, Getz). Hvis vi snevrer inn listen og begrenser oss til de 20 mest solgte modellene, blir forskjellene enda tydeligere. Mens hele ni av 20 modeller på den europeiske listen er småbiler, finner vi kun to på den norske (Yaris og Polo).

Færre SUVer

Den motsatte tendensen gjør seg gjeldende for høye firehjulstrekkere. På den europeiske bestselgerlisten finner vi ikke en eneste SUV blant de 42 mest solgte modellene, mens vi finner hele fem høye firehjulstrekkere på den norske topp-30-listen (Toyota RAV4, Honda CR-V, Nissan X-Trail, Subaru Forester, Suzuki Vitara.

Golf, Astra, Focus

4. PLASS: Peugeot 206 ble den mest populære småbilen også i 2005. Vis mer


Men én ting kan åpenbart nordmenn og europeere være enige om - nemlig at Volkswagen Golf er en fin bil. Golf ble i 2005 - som i 2004 - Vest-Europas mest solgte bilmodell, med hele 469.000 eksemplarer.

På andre- og tredjeplass finner vi to av Golfs tøffeste konkurrenter, nemlig Opel Astra (453.000) og Ford Focus (410.000).

206 mest populære småbil

Tyske modeller dominerer altså medaljepallen, men på de neste fire plasseringene finner vi franske modeller. Peugeot 206 (398.000) tar fjerdeplassen og ble dermed også i 2005 Europas mest solgte småbil. Femteplassen gikk til storebror 307 (366.000), mens Renault tar sjette- og syvendeplass med Megane (332.000) og Clio (325.000).

Scenic mest populære fleksibil

9. PLASS: Renault Scenic ble den mest populære fleksibilen også i 2005. Vis mer


På åttendeplass finner vi den tredje småbilen, Ford Fiesta (320.000), mens Vest-Europas mest populære fleksibil, Renault Scenic (296.000) tar niendeplassen.

På de tre neste plasseringene finner vi tre småbiler på rekke og rad, nemlig Opel Corsa (275.000), Volkswagen Polo (269.000) og Fiat Punto (258.000).

A4 mest populære mellomklassebil

Først på 13. plass finner vi den første mellomklassebilen - Audi A4 (252.000). A4 er dermed både Vest-Europas mest solgte mellomklassebil og mest populære premium-bil. Hakk i hæl finner vi konsernslektning Volkswagen Passat (245.000) og A4-konkurrenten BMW 3-serie (243.000).

14 produsenter over 100.000

7. PLASS: Renault Clio ble nest mest solgte småbil. Vis mer


Også småbilene Citroën C3 (231.000) og Fiat Panda (200.000), som tar henholdsvis 16.- og 17.-plass evnet i 2005 å krysse den magiske 200.000-grensen. I våre oversikter har vi imidlertid satt grensen ved 100.000 solgte eksemplarer, noe som betyr at vi får med oss hele 42 modeller fra 14 produsenter.

Men hvilke modeller har hatt størst fremgang siden 2005? Og hvilke har gått mest tilbake? Vi gir deg svarene i denne artikkelen.

  • Hele listen: I alfabetisk rekkefølge
  • Hele listen: I rangert rekkefølge
  • Hele listen: Frem- og tilbakegang
  • Tallene som er gjengitt i denne og påfølgende artikler tar utgangspunkt i det vest-europeiske bilsalget. Vest-Europa er av Automotive News her definert som Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Irland, Italia, Luxemburg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Tyskland, Ungarn og Østerrike.

    Kilde: Automotive News Europe

    Relaterte artikler:

  • Flere velger tyske premiumbiler
  • Diesel-rush hos norske forhandlere
  • Rikingenes favoritt-biler