I frontkollisjonstesten ble overlevelsesrommet denne gangen bevart og kollisjonsputer og setebelter gjorde jobben sin. Foto: EuroNCAP
I frontkollisjonstesten ble overlevelsesrommet denne gangen bevart og kollisjonsputer og setebelter gjorde jobben sin. Foto: EuroNCAPVis mer

Euro NCAP: Mye sikrere kinesisk bil

Den seneste kinabilen i europeisk kollisjonstest er også så langt best. Men den mangler fortsatt det meste av sikkerhetsutstyr.

Euro NCAP, den europeiske organisasjonen som gjennomfører uavhengig kollisjonstesting av nye biler på markedet, hadde for første gang en Kina-produsert familiebil med i sin siste evalueringsrunde.

Familiebil

Kinesiske Landwind stilte opp med en fleksibil i omtrent samme kategori som VW Touran, Toyota Verso, Peugeot 5008, Toyota Verso og lignende. Modellnavnet er CV9, og den betyr et comeback for den kinesiske produsenten, som prøvde seg på det europeiske markedet allerede i 2005. Den måtte slukøret trekke seg tilbake, blant annet grunnet en skandaløs kollisjonstest utført av det tyske bilorganisasjonen ADAC, der føreren ble knust da strukturen kollapset helt. Det kan du lese om her.

Kineserne har senere prøvd seg igjen, deriblant Brilliance, i 2007. Hvordan det gikk med den i ADACs krasjtest kan du lese om her: Krasjtest-skandale.

Kjempefremgang...

Landwind CV9: Fleksibil med god plass og 1,6-liters motor på 97 hestekrefter.Pris i Tyskland: 120.000 kr Vis mer


Tilbake til den nyeste kollisjonstesten, denne gang altså for første gang for en kinesisk bil i regi av EuroNCAP. Det må først konstateres at det gikk veldig mye bedre enn i de ovenfor nevnte tilfellene. Landwind CV9s struktur greide å bevare et overlevelsesrom i første seterad selv om strukturen nærmet seg den maksimale belastning den kunne tåle under testen. 9 poeng av 16 mulige i frontalkrasjen er resultatet og mye bedre enn noen av de tidligere testede kinesiske bilene ville ha oppnådd. Både for voksne og barn viste overlevelsessjansene seg å være gode. Men det er også det beste man kan si om bilen sikkerhetsmessig.

...men dårlig allikevel

Foto: EuroNCAP Vis mer


Det at det gikk mye bedre må nemlig ikke tolkes dithen at det gikk bra. Totalt sett fikk Landwind CV9 to av fem mulige stjerner i totalevalueringen. EuroNCAP presiserer at den var ganske nær tre stjerner for voksenbeskyttelsen. Det må sies at CV9 mangler mye av det viktige sikkerhetsutstyret som er vanlig i det europeiske markedet i dag. Ikke har den sidekollisjonsputer, ikke hodekollisjonsputer eller -gardiner, og ESP (elektronisk antiskrens), kan ikke leveres i det hele tatt. Dette er selvsagt altfor dårlig.

Svake delresultater

Sidekollisjonstesten bidrar til delresultatene voksen- og barnebeskyttelse. Foto: EuroNCAP Vis mer


De totale resultatene er som følger: For voksenbeskyttelse oppnår Landwind CV9 34%, for barnebeskyttelse 45%, for fotgjengerbeskyttelse svake 31% og for sikkerhetsutstyr lusne 29%. Med disse resultatene plasserer kinabilen seg i bunnen av rangeringslistene for EuroNCAP-resultater. Del-årsaker, som kineserne raskt kan gjøre noe med, er mangelen på sikkerhetsutstyr (stolpe-testen ble for eksempel ikke gjennomført grunnet manglende hodebeskyttelse), bedre merking (det ble minus for at det ikke sto tydelig merket at barnesete ikke kunne monteres foran) og mulighet for nakkesleng-test. (Setene som ble levert for denne var ikke de samme som bilen utstyres med, og bilens egne var skadet i kollisjonstesten).

Verso best

Til sammenligning, hvis vi ser på den fleksibilen som har oppnådd best resultat så langt, nemlig Toyota Verso, så oppnådde den, dengang den ble testet, fem av fem stjerner og følgende delresultater: For voksenbeskyttelse 89%, for barnebeskyttelse 75%, for fotgjengerbeskyttelse 69% og for sikkerhetsutstyr 86%.

Vi minner om at resultatene i EuroNCAP bør sammenlignes bare mellom biler som tilhører samme segment / kategori.

Ingen fatalitet

Beste delresultat var for barnebeskyttelse: 45 %. Foto: EuroNCAP Vis mer


Det er altså fortsatt en lang vei å gå for den kinesiske produsenten før den kan sammenlignes sikkerhetsmessig med de europeiske, japanske og koreanske produsentene. Men de voldsomme fremskrittene nettopp koreanerne har gjort på kort tid burde jo være oppmuntrende, og poenget med våre innledende formuleringer angående forbedring er nettopp det: De elendige kinesiske sikkerhetsresultatene er ingen fatalitet og de lærer åpenbart fort.

Pådrivere for nivåheving

Dr. Michiel van Ratingen, generalsekretæren i EuroNCAP, sier det slik:– Det er tydelig at kjøretøy fra Kina, India og andre fremvoksende land om noen år vil være et vanlig syn på europeiske veier. EuroNCAP skal sørge for at forbrukerne får vite hva slags sikkerhetsnivå disse bilene ligger på. Ved å sette søkelys på forskjellene på sikkerhetsområdet, vil vi være pådrivere for å heve sikkerhetsnivået på alle disse bilene opp til, og over, de høye nivåene vi idag konstaterer hos de veletablerte produsentene. Vi føler oss trygge på at Landwind og andre vil heve seg til denne utfordringen.

Her kan du lese alt om hvordan Euro NCAP utfører sine tester.

Video av Landwind-kollisjonstesten: